Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Skall måla om gästhus och garage, garaget är jag ganska säker på, men gästhuset ser mer ut som oljefärg typ.
Kollar jag här:
http://www.falurodfarg.com/?sektion=underlag
Så skall man kolla med en trasa, blir den rödfärgad så är det slamfärg.
Men trasan blir rödfärgad även när jag drar den mot väggen på huset med.
Och på huset är det vanlig typ oljefärg eller motsv.
Huset:
gäststuga:
garage:
Är nog svårt att tyda bilderna dock..
Men hur skall man ta reda på detta?
Jag måste ju veta så jag målar med rätt färg.
Helst vill jag ju måla med slamfärgen på uthusen i alla fall, den är ju väldigt prisvärd.
Kollar jag här:
http://www.falurodfarg.com/?sektion=underlag
Så skall man kolla med en trasa, blir den rödfärgad så är det slamfärg.
Men trasan blir rödfärgad även när jag drar den mot väggen på huset med.
Och på huset är det vanlig typ oljefärg eller motsv.
Huset:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
gäststuga:
Logga in
Skapa konto
garage:
Logga in
Skapa konto
Är nog svårt att tyda bilderna dock..
Men hur skall man ta reda på detta?
Jag måste ju veta så jag målar med rätt färg.
Helst vill jag ju måla med slamfärgen på uthusen i alla fall, den är ju väldigt prisvärd.
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Är ingen expert på området men har uteslutande faluröda hus på min gård. Mycket svårt att säga av bilderna, men huset är absolut inte falurött, ganska säker på att gäststugan inte är det heller (för blank yta som verkar vara heltäckande och ingen tendens till ens enstaka mögelprickar). Garaget var lite svårare. Det skulle kunna vara faluröd. Jag skulle testa med lite falurödfärg (om du har). Den fäster inte om du har en oljefärg under, utan kommer att pärla sig på ytan. Är det däremot en slamfärg under ska den fästa bra.
Det finns säkert någon färgexpert som kan reda ut detta bättre än mig.
Det finns säkert någon färgexpert som kan reda ut detta bättre än mig.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Vad händer om du sprutar lite vatten på garaget, sugs det upp? Vad händer om du skrapar lite på ytan flagar den av i flak eller smulas sönder i mjöl (som ju är en av beståndsdelarna i falurödfärg).
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Vattnet sugs nog inte in i träet direkt.norrbottenstorpet skrev:
När jag kollar färgen i skyddade lägen liknar det mer icke-slamfärg, men i utsatta lägen ser det ut som slamfärg.
skrapar jag på färgen blir det inte flagor eller mjölaktigt, utan det är snarare geggigt och mjukt typ.
Det kanske lutar åt vanlig träfärg då. Eller finns det "vanlig" färg? Nu måste jag väl ändå ta reda på vad som sitter där antar jag?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skrapar färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Om du tar på dig en vit t-shirt när du gör lite trädgårdsarbete och vid paus lutar dig mot väggen för lite vila.
Om t-shirt har fått färg är det troligt att väggen är målad med en slamfärg och därmed troligtvis falu rödfärg.
/ATW
Om t-shirt har fått färg är det troligt att väggen är målad med en slamfärg och därmed troligtvis falu rödfärg.
/ATW
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Ja det lutar onekligen åt det hållet, kan du utveckla varför du är så säker?Stefan N skrev:
Jag torkade med en trasa på alla hus, alla färgade av sig lite konstigt nog.. Men all gammal röd färg kanske släpper lite färg, till och med en röd billack gör ju det.ArneTW skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden