4 231 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Färgen från helvetet !
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Köpte en sån här miljövänlig färg för målning av snickerier till husets lister/dörrkarmar.
Märkte genast att denna miljövänliga färg är mycket mer annorlunda än lacknaftabaserad färg.
Har trärena ytor som skall grundas till att börja med.
1. Träfibrerna i trär reser sig mer med "vattenfärgen" (kräver mer slipning)
2. Vattenfärgen (akrylatlatex) är nästan omöjlig att slipa ,slippappret kladdar igen på stubben
Har ett par lister som legat 1ÅR ,samma skit,förbannade plastfärg
Använder nu RIKTIG färg med lacknafta ,går att slipa efter 1 dygn
Märkte genast att denna miljövänliga färg är mycket mer annorlunda än lacknaftabaserad färg.
Har trärena ytor som skall grundas till att börja med.
1. Träfibrerna i trär reser sig mer med "vattenfärgen" (kräver mer slipning)
2. Vattenfärgen (akrylatlatex) är nästan omöjlig att slipa ,slippappret kladdar igen på stubben
Har ett par lister som legat 1ÅR ,samma skit,förbannade plastfärg
Använder nu RIKTIG färg med lacknafta ,går att slipa efter 1 dygn
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Troligen inte MEN när ngn stackare skall måla om ngn gång i framtiden !
Vad är det för färg du använder? Jag tycker att de moderna vattenburna lackfärgerna är förträffliga. Jag har goda erfarenheter av Beckers elegant aqua. De har även en vattenburen grundfärg som är lättslipad. Man brukar kunna slipa efter ett par timmar. Slipningen tar ingen tid alls. Dessutom gulnar inte den vattenburna färgen. Lacknaftafärger gulnar och blir efter några år nikotingula. Skitsnyggt!
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Exakt DEN fö.....de färgen,grrrrrrr tviii,har till och med gulnat EFTER 1 ÅR , på en del ställen 
Färgen inhandlades för ca 1 år sedan så.....
OBS listerna har ej en tillstymelse till kvist

Färgen inhandlades för ca 1 år sedan så.....
OBS listerna har ej en tillstymelse till kvist
Elegant Aqua är ett riktigt nerköp från gamla eleganten. Jag målade om ett gäng dörrposter för ett tag sedan. Mattade ner och tvättade enligt konstens alla regler, grundade med elegant aqua grundfärg då posterna anslöt till nya, trärena foder. Sedan målade jag med elegant aqua. Resultatet blev mycket bra på det som från början var trärent. På det som tidigare var målat så såg det ut som om det var målat med hammarlack! Som tur var fick jag tag i en burk med beckers gamla, naftabaserade grundfärg som faktiskt fungerar att måla på andra färger med. Så, visst på trärent så funkar elegant aqua bra, men för ommålning så är den inget vidare. Jag har också problem med att elegant aqua gulnar ruskigt fort, oavsett vad som är under.
Det gamla beckers elegant var däremot en fantastiskt trevlig färg att jobba med.
Det gamla beckers elegant var däremot en fantastiskt trevlig färg att jobba med.
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Eller slippa göra av med 1 ton slipapper och spy över den taskiga utvecklingen på färgfronten:sly:
Miljönissar
Miljönissar
Utan miljönissar vore södra Sverige dött. Det var vi som påbörjade jobbet med att rena utsläppen.
Nu börjar vi få kontroll på den biten och har börjat jobbet med att göra det onödigt att rena dem.
I det arbetet ingår att ta fram färger som är bra för miljö och hälsa. Vi kommer vinna den fighten också...
Nu börjar vi få kontroll på den biten och har börjat jobbet med att göra det onödigt att rena dem.
I det arbetet ingår att ta fram färger som är bra för miljö och hälsa. Vi kommer vinna den fighten också...
Jag köpte någon illaluktande färg till mitt listmåleri. Två dragningar och det är perfekt.
Fanns hos min närmaste säljare så jag tog något på chansning.
Teknos möbelfärg. Kan rekommendera den starkt. Tar ett dygn eller två att torka men det blir bra. Plus att den inte är vattenbaserad utan något ule-blablabla...
Sent from my GT-N7000 using Byggahus
Fanns hos min närmaste säljare så jag tog något på chansning.
Teknos möbelfärg. Kan rekommendera den starkt. Tar ett dygn eller två att torka men det blir bra. Plus att den inte är vattenbaserad utan något ule-blablabla...
Sent from my GT-N7000 using Byggahus
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden