10 887 läst ·
23 svar
11k läst
23 svar
Måla om ett sovrum för första gången, råd uppskattas?
Sida 1 av 2
Hej
jag och sambon har flyttat in ui en liten lägenhet där vi gärna sklulle vilja måla om sovrummet då det är lite tråkigt i sin nuvarande vita färg. Väggarna har lite svarta fläckar samt små hål efter nubb, modell mindre. Väggarna har tapet som i sin tur är målade över med vit färg. skicket på väggarna är att de är jämna (utan ojämnheter, hål eller andra skavanker) och fina vad jag kan se efter en ganska grundlig inspektion av mig. Vårat mål är att fräscha upp lite och vi hade tänkt oss en ljusgrå alt. ljusblå färg. Vi har aldrig målat om ett rum förut och kommer nog ta hjälp av någon som gjort det men jag är ändå lite nyfiken på vad det är vi ger oss in i. Vilken typ av färg rekomenderas (inte färgval utan sort)? När jag torkat av väggen från lite smuts så har jag märkt att färgen lossnar och färgar trasan vit och vi skulle därför vilja ha en färg som går att tvätta utan att den lossnar på detta sätt. Vi hade helt fräckt tänkt oss att köpa två rollar och penslar samt täcka över dörrkarmar och uttag med täcktejp och sedan sätta igång och måla med den färg vi valt. Vi har som mål att få det fräschare än det är idag men är absolut inte ute efter något superresultat utan helt enkelt bättre än det är nu. Räcker det att bara måla på den befintliga vita färgen (som i sin tur är målade på en papperstapet) eller måste vi grundmåla med en vit färg och sedan den ljusa nyans av blått eller grått som vi vill ha. Storleken på den yta som vi vill måla (de två kortsidorna och långsidorna) är ungefär 26,5m2, hur mycket färg behövs? min grundfråga är eg. är det bara att sätta igång och måla på den vita släta väggen eller krävs det grundarbete av någon form?
Råd och rön uppskattas
jag och sambon har flyttat in ui en liten lägenhet där vi gärna sklulle vilja måla om sovrummet då det är lite tråkigt i sin nuvarande vita färg. Väggarna har lite svarta fläckar samt små hål efter nubb, modell mindre. Väggarna har tapet som i sin tur är målade över med vit färg. skicket på väggarna är att de är jämna (utan ojämnheter, hål eller andra skavanker) och fina vad jag kan se efter en ganska grundlig inspektion av mig. Vårat mål är att fräscha upp lite och vi hade tänkt oss en ljusgrå alt. ljusblå färg. Vi har aldrig målat om ett rum förut och kommer nog ta hjälp av någon som gjort det men jag är ändå lite nyfiken på vad det är vi ger oss in i. Vilken typ av färg rekomenderas (inte färgval utan sort)? När jag torkat av väggen från lite smuts så har jag märkt att färgen lossnar och färgar trasan vit och vi skulle därför vilja ha en färg som går att tvätta utan att den lossnar på detta sätt. Vi hade helt fräckt tänkt oss att köpa två rollar och penslar samt täcka över dörrkarmar och uttag med täcktejp och sedan sätta igång och måla med den färg vi valt. Vi har som mål att få det fräschare än det är idag men är absolut inte ute efter något superresultat utan helt enkelt bättre än det är nu. Räcker det att bara måla på den befintliga vita färgen (som i sin tur är målade på en papperstapet) eller måste vi grundmåla med en vit färg och sedan den ljusa nyans av blått eller grått som vi vill ha. Storleken på den yta som vi vill måla (de två kortsidorna och långsidorna) är ungefär 26,5m2, hur mycket färg behövs? min grundfråga är eg. är det bara att sätta igång och måla på den vita släta väggen eller krävs det grundarbete av någon form?
Råd och rön uppskattas

Jag vågar knappt skriva detta...Izak80 skrev:
Jag tycker inte att ni ska maskera runt uttag och strömbrytare. Det är mycket svårt att få det snyggt på det sättet. Se först till att allt i rummet är spänningslöst.
Vet ni inte hur ni säkert kan garantera att allt, och jag menar allt, är spänningslöst så ta hjälp av någon som kan det.
Sen plockar ni bort "den utstickande plasten" kring strömbrytare och vägguttag. Ni får då mycket lättare att måla så att det blir snyggt då ni målar in en del under det plasten kommer att täcka. Sen får ni inte slafsa på hur mycket som helst för det är ingen bra idé att "fylla" vägguttagen med färg...
Innan ni tar bort plastdetaljerna ska ni se till att det är spänningslöst, sa jag det?
Brukar väl stå på färgburkarna, men ca 8 kvadratmeter per liter färg. Min erfarenhet är att det brukar gå lite mer än så.
Dessutom brukar man få måla minst 2 ggr för att det skall täcka.
Så 7 liter färg, om man går på "receptet". Brukar bli billigare att köpa en 10 liters (än små burkar) och då är ni säkra på att det räcker.
Jag brukar använda mig av Beckers väggfärg, halvmatt. Den tycker jag täcker bra och lättapplicerad/arbetad.
Spackla igen de hål som finns, slipa till. Torka av hela ytan från damm. Så bör den funka att måla sen.
Jag brukar göra så, och resultatet blir tillräckligt bra (i mina ögon sett).
Så 7 liter färg, om man går på "receptet". Brukar bli billigare att köpa en 10 liters (än små burkar) och då är ni säkra på att det räcker.
Jag brukar använda mig av Beckers väggfärg, halvmatt. Den tycker jag täcker bra och lättapplicerad/arbetad.
Spackla igen de hål som finns, slipa till. Torka av hela ytan från damm. Så bör den funka att måla sen.
Jag brukar göra så, och resultatet blir tillräckligt bra (i mina ögon sett).
Redigerat:
ok då skall jag ta en titt på den färgen, var är den lättast att få tag på? vad tror du för övrigt gällande vårt målarprojekt, är det bara att sätta igång och måla på väggen (som är väldigt slät förutom på ett ställe där tapeten släppt en smula i skarven) eller krävs något förarbete?Pelk skrev:Brukar väl stå på färgburkarna, men ca 8 kvadratmeter per liter färg. Min erfarenhet är att det brukar gå lite mer än så.
Mvh
Isak
Den finns både på K-rauta, Bauhaus, Coop Bygg, Hornbach mm. Lite överallt med andra ord. Sedan finns det många andra fabrikat som är minst lika bra, så fråga i din färghandel...
Appråpå det andra, la jag till det ovan, medans du skrev ditt svar.
Appråpå det andra, la jag till det ovan, medans du skrev ditt svar.
Tack så mycket för ditt snabba svar, det uppskattasPelk skrev:
Hålen ifråga är pyttsmå orsakade av spik av nubb storlek, blir nog väldigt pilligt att få igen dem varför jag undrar om det verkligen behöver spacklas igen. Där tapeten har lossnat vet jag dock inte riktigt hur jag skall gå tillväga, känns lite överilat att dra av hela tapeten bara för att den lossnat lite på ett ställe, men det är kanske det som krävs?
Mvh
Isak
Behöver och behöver. Kan du stå ut med små hål i ditt nymålade rum så behövs det naturligtvis inte. Gör dock inte misstaget att tro att färgen kommer att fylla hålen och dölja dem. Det gör den inte! Det är snarare så att hålen kommer att framhävas än mer då allt runtomkring är slätt och snyggt!Izak80 skrev:
Jag tycker definitivt att du ska spackla igen hålen. Ta vanligt sandspackel och tryck in och dra av slätt med en spackelspade. Möjligen lite minimal efterslipning så blir det säkert bra.
Jag får nog göra det då för att vara på den säkra sidan. Vad kan sandspackel användas mer till, spackla igen sprickor?Alfredo skrev:Behöver och behöver. Kan du stå ut med små hål i ditt nymålade rum så behövs det naturligtvis inte. Gör dock inte misstaget att tro att färgen kommer att fylla hålen och dölja dem. Det gör den inte! Det är snarare så att hålen kommer att framhävas än mer då allt runtomkring är slätt och snyggt!
Jag tycker definitivt att du ska spackla igen hålen. Ta vanligt sandspackel och tryck in och dra av slätt med en spackelspade. Möjligen lite minimal efterslipning så blir det säkert bra.
Tapeten som lossnat, skär du med fördel försiktigt upp med ett rakblad i en "V"-form, så du kan vika upp själva tapeten (vik inte för mycket så det blir ett veck). Applicera lim bakom och vik tillbaka. Därefter (när det torkat) spacklar och slipar du försiktigt, så kommer det inte synas sen efter du målat.
Vet inte om du förstår hur jag menar, inte så lätt att sätta ord på allt
Vet inte om du förstår hur jag menar, inte så lätt att sätta ord på allt
Redigerat:
Mitt tips för amatören:
Riv ner så mycket som möjligt. Spackla det som behövs och slipa. När allt känns hyfsat okej är det dags för Renoveringsväven, som döljer allt man har misslyckats med, inklusive de små nålhålen som då inte behöver spacklas.
På renoveringsväven målar man sedan med två lager färg, eller om man är riktigt noggrann ett lager vit grundfärg och två lager slutfärg.
Riv ner så mycket som möjligt. Spackla det som behövs och slipa. När allt känns hyfsat okej är det dags för Renoveringsväven, som döljer allt man har misslyckats med, inklusive de små nålhålen som då inte behöver spacklas.
På renoveringsväven målar man sedan med två lager färg, eller om man är riktigt noggrann ett lager vit grundfärg och två lager slutfärg.
Jag hoppades att vi skulle slippa riva ner tapeten utan istället endast behöva spackla de små "nubb-hål" jag nämnde. ev. att jag också får spackla där tapeten gått upp pyttelite men det var också det enda.Anna_H skrev:Mitt tips för amatören:
Beror ju på vilka krav och mål man har. Det kostar en slant extra med täcktapeten. Och det är inte gratis att måla bara heller, så det beror ju på vilket resultat man vill ha för sina investerade pengar.
Men det är bara ni själva som kan avgöra det. Jag har hittills inte behövt använda mig av täcktapet, utan spacklat och slipat hål bara. Och det tycker jag fungerat utmärkt.
Och om ert mål bara var att få det bättre och i rätt kulör, tror jag din plan håller, utan att slita ner allt.
Men vill ni få det tipptopp är tipset ovan en bra väg att gå.
Men det är bara ni själva som kan avgöra det. Jag har hittills inte behövt använda mig av täcktapet, utan spacklat och slipat hål bara. Och det tycker jag fungerat utmärkt.
Och om ert mål bara var att få det bättre och i rätt kulör, tror jag din plan håller, utan att slita ner allt.
Går det bra att slipa det överflödiga spacklet för hand eller skall vi köpa/hyra (beroende på hur dyrt det är) en slipmaskin?Pelk skrev:Beror ju på vilka krav och mål man har. Det kostar en slant extra med täcktapeten. Och det är inte gratis att måla bara heller, så det beror ju på vilket resultat man vill ha för sina investerade pengar.
Så lite slipande som det blir så går det utmärkt med handslipa.
En sak att tänka på är att sopa upp så mycket av slipdammet som det går för att sådant damm i större mängder förstör din dammsugare.
Det absolut enklaste är att gå till färgaffären o be om hjälp så plockar dom ihop allt ni behöver. Nästa gång känner ni er säkrare och kanske vågar er på att handla själva.
En sak att tänka på är att sopa upp så mycket av slipdammet som det går för att sådant damm i större mängder förstör din dammsugare.
Det absolut enklaste är att gå till färgaffären o be om hjälp så plockar dom ihop allt ni behöver. Nästa gång känner ni er säkrare och kanske vågar er på att handla själva.