Det tog en stund innan jag lärde mig att måla spontade bräder innan montering, för att slippa den trävita linjen när de torkat. Men nu råkade jag glömma av mig när jag spikade upp innerpanel/tak i nya friggeboden. Jag tänkte måla i februari när det är som torrast - så förhoppningsvis blir den trävita ytan marginell över tid. Men nu är istället mitt största problem att komma åt utrymmet i sponten. Det är inte mer än 3-5 mm. Det ser ju väldigt rackligt ut när det fläckvis kommer färg emellan och ibland ingenting. Jag vill helst inte spruta panelen eftersom jag vill ha synliga penseldrag.

Och då är frågan - finns det några andra knep att komma åt den smala springan i sponten när man målar? Är det en tunn pensel och tålamod som gäller? Spruta första lagret, sen pensel?

Hej,

Jag hade sprutat ut båda lagrena och haft en medhjälpare som efterdragit färgen medans den fortfarande är blöt.

Ett alternativ kanske kan vara att hitta en supertunn skumgummiroller som får plats i springan. Kanske går att klippa till en själv?

Mvh

Stefan

välj en pensel för utsida typ 4" och dra på ordentligt med färg sen dra ut det jämt... tryck på lite när du penslar! det kommer inte bli lika snyggt som sprutat men finns inte så många alt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.