Jag ska måla min gamla kista vit, men önskar (om det går) att bevara det mönster (mitt födelsedatum står i mitten av blomrankan men jag har retuscherat bort det på denna bild) som är inbränt mitt på kistan. 20121109_152142a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det något bra sätt att göra detta på, eller är det helt omöjligt?

Det inbrända mönstret är väl något försänkt i träet?
Måla då först vitt, sedan tar du en mörkare (svart) ton av samma sorts färg och spär med lösningsmedel.
Denna utspädda färg stryker du sedan över mönstret med en svamp. Färgen kommet att samlas i fördjupningarna, men vara lätt att torka av (innan den torkat) från de upphöjda ytorna.

/ Fredrik

Tack för ditt svar!
Ja, det stämmer att mönstret är försänkt i träet, dock inte så mycket. Är rädd att mönstret är helt täckt av vit färg då jag grundat och målat x 2 och att jag därför inte kommer kunna se mönstret över huvudtaget (detta är inget jag vet, utan mer en farhåga)..
Skulle jag kunna dra med tops (eller dylikt) i mönstret så fort jag målat med vit färg (innan den hunnit torka) för att på så sätt bevara det lilla djup/försänkning som är kvar av mönstret, för att till sist då all färg torkat göra precis som du skrev ovan med svart färg, lösningsmedel och svamp?

Det låter som en bra ide med tops.
Dessutom kan du ju vara lite extra försiktig, så att du inte fyller fördjupningarna med "en massa" färg.

/ Fredrik

Vad bra, och tusen tack för dina svar :)
Jag kör på tops och försöker vara lite extra försiktig för att inte få så mycket vit färg i mönstret. Sedan kör jag på dina taktik ovan!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.