Hej,
Vi ska renovera i gillestugan.
På källarytterväggen (och alla andra källarväggar) sitter någon form av strukturtapet som är bredspacklad och sedan tapetserad. Se bild.
Är detta en bra metod för tapetsering i en källare?
Vi har nu börjat riva ner rubb och stubb för att få fram betongväggen.
Vi ska renovera i gillestugan.
På källarytterväggen (och alla andra källarväggar) sitter någon form av strukturtapet som är bredspacklad och sedan tapetserad. Se bild.
Är detta en bra metod för tapetsering i en källare?
Vi har nu börjat riva ner rubb och stubb för att få fram betongväggen.
Hej
jag och min sambo tapetserade nyligen ner i våran gillestuga.
Vi kollade väggarna med fuktmätare och det var ingen fukt sen köpte vi "Genvägen" på Rusta och tapetserade och målade.
Det passade i vårt fall. Innan hade det varit någon sorts laminat på väggarna som var limmat mot väggen.
Men bredspackling kan nog fungera också.
jag och min sambo tapetserade nyligen ner i våran gillestuga.
Vi kollade väggarna med fuktmätare och det var ingen fukt sen köpte vi "Genvägen" på Rusta och tapetserade och målade.
Det passade i vårt fall. Innan hade det varit någon sorts laminat på väggarna som var limmat mot väggen.
Men bredspackling kan nog fungera också.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
På bilden är det glasfiberväv, är det den som man bredspacklat ovanpå eller är det under den?
Jag förstår nog inte riktigt frågeställningen annars.
Har du idag ingen fukt i väggarna ser jag ingen anledning till att riva ned allt till betong, såvida det inte är snabbast och enklast.
Jag förstår nog inte riktigt frågeställningen annars.
Har du idag ingen fukt i väggarna ser jag ingen anledning till att riva ned allt till betong, såvida det inte är snabbast och enklast.
Bredspackling har jag inte mycket erfarenhet av men om det sitter löst borde man nog tag bort de. Bättre någon som har erfarenhet av det svara dig på den frågan.
Ingen fukt i väggarna är ju bra iaf
Sån tapet jag snackar om täcker ojämnheter i väggen och gör faktiskt ett bra jobb. Kolla upp det alternativet också.
Ingen fukt i väggarna är ju bra iaf
Sån tapet jag snackar om täcker ojämnheter i väggen och gör faktiskt ett bra jobb. Kolla upp det alternativet också.
Det var snabbast och enklast. =)AndersS skrev:
Frågan var nog snarare om det är ett bra alternativ som förra ägarna gjort med tanke på fukt osv i källaren så är jag inte pigg på att ha tapet mot ytterväggarna.
Det är fler väggar som har väven, spackel och tapet...
Ska man låta det vara kvar?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden