Hej! Jag har aldrig tapetserat förut så detta är nytt för mig.
Planen är att jag ska riva ner befintlig tapet (eller sätta dit räddningstapet?) för att sedan kunna sätta dit ny tapet. Den befintliga tapeten är en tjock strukturtapet som sitter på betong (Bor i radhus och detta är väggen mot grannen) Det är 10 meter vägg som skall tapetseras om. Nån som har tips på bra metoder som gör det smidigt? Har hört att det finns nån tapetborttagare med ånga som skall vara bra. Funkar det på tjock strukturtapet t ex?
Bild på tapeten:
Tack
Mvh Olle
Planen är att jag ska riva ner befintlig tapet (eller sätta dit räddningstapet?) för att sedan kunna sätta dit ny tapet. Den befintliga tapeten är en tjock strukturtapet som sitter på betong (Bor i radhus och detta är väggen mot grannen) Det är 10 meter vägg som skall tapetseras om. Nån som har tips på bra metoder som gör det smidigt? Har hört att det finns nån tapetborttagare med ånga som skall vara bra. Funkar det på tjock strukturtapet t ex?
Bild på tapeten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack
Mvh Olle
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Prova först i ett undanskymt hörn om tapeten är delbar.
Dvs om ytterlagret kan dras loss från den fastlimmade baksidan.
I så fall (om du har tur) är det bara att dra loss eländet, så bara den tunna pappersbaksidan blir kvar.
Se t.ex.
http://www.tv4.se/tv4/artiklar/tips-fran-maleriexperten-4fc3bd5804bf72228b00cd77
Dvs om ytterlagret kan dras loss från den fastlimmade baksidan.
I så fall (om du har tur) är det bara att dra loss eländet, så bara den tunna pappersbaksidan blir kvar.
Se t.ex.
http://www.tv4.se/tv4/artiklar/tips-fran-maleriexperten-4fc3bd5804bf72228b00cd77
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Tapetborttagare med ånga fungerar inte på strukturtapet då den har en plastig yta. Prova som sagt om det går att dra av ytterskiktet. Kvar blir då tapetens pappbaksida som går att sätta den nya tapeten på. Går det inte att dra av ytterskiktet kan du prova att lossa det med en spackelspade. Den absolut sista utvägen är slipmaskin. Det dammar otroligt mycket. Använder du renoveringstapet, sk återställare, får du liksom tapetsera två gånger men du behöver inte spackla lika mycket.
Klicka här för att svara