Hej
Jag har precis flyttat in i en hyreslägenhet och funderar på att måla om väggarna i sovrummet.
Jag skulle behöva några tips på hur jag ska göra vid rören som går vid väggen. (se bilder)
Tapeten precis bakom rören är väldigt dåligt fastsatt så jag antar att jag måste riva den delen, men räcker det med att riva den lila biten och spackla där eller bör man riva all tapet på hela väggen?
Min andra fråga är om ni tycker man ska måla rören i samma färg som väggen eller är det en dum ide?. Jag hade tänkt mig en ljusare blå färg. Då det är en hyreslägenhet måste det ju se okej ut men frågan är om man vågar måla rören då.
Rekommenderar ni någon mindre roller eller är det pensel som gäller för att måla bakom rören?
Ska man spackla tapetkanterna och grundmåla innan man slänger på färgen?
Jag har precis flyttat in i en hyreslägenhet och funderar på att måla om väggarna i sovrummet.
Jag skulle behöva några tips på hur jag ska göra vid rören som går vid väggen. (se bilder)
Tapeten precis bakom rören är väldigt dåligt fastsatt så jag antar att jag måste riva den delen, men räcker det med att riva den lila biten och spackla där eller bör man riva all tapet på hela väggen?
Min andra fråga är om ni tycker man ska måla rören i samma färg som väggen eller är det en dum ide?. Jag hade tänkt mig en ljusare blå färg. Då det är en hyreslägenhet måste det ju se okej ut men frågan är om man vågar måla rören då.
Rekommenderar ni någon mindre roller eller är det pensel som gäller för att måla bakom rören?
Ska man spackla tapetkanterna och grundmåla innan man slänger på färgen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hyres = Fråga värden först! Annars finns risken att de kräver återställning senare. Fråga förresten om de inte anser att det är dags att de fixar detta, så slipper du göra jobbet själv.
Håller med föregående skribent. Begär godkännande först (helst skriftligt). I synnerhet om du hade tänkt måla rören blå.
Vitt är ju nämligen den färg som är "standard" på rör och element. Avvikelser från det normala brukar ju vara det som oftast föranleder krav på återställning.
Vitt är ju nämligen den färg som är "standard" på rör och element. Avvikelser från det normala brukar ju vara det som oftast föranleder krav på återställning.
En mig närstående person jobbar på ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag och berättade om ett par som målat ALLT utom golvet i nån bronskulör i hallen på sin lgh. Med metallic-finish... :what: Detta var typ tre veckor efter en totalrenovering och fastighetsskötaren blev inte direkt lycklig när man var där för nån slags kontroll. De fick återställa på en gång.
Medlem
· Stockholms län
· 65 inlägg
OM du hade haft ett vitt element i anslutning till rören skulle jag definitivt målat en lodrät linje i vitt bakom rören. Att måla rören i samma färg som väggen kan funka men... Utanpåliggande rör till element ska väl ändå vara vita?davve1 skrev:
Givetvis har jag kollat så det är okej att måla om. Dock anser hyresvärden att tapeterna är tillräckligt fina så jag måste göra detta själv.
Men det låter som om rören får vara vita men hur tycker ni jag ska göra med tapeten bakom rören? det är en remsa på ca 20-30 cm som nästan är lös. Ska jag skära upp den och försöka limma fast den igen eller ska jag riva loss den och spackla just den biten eller bör man riva all tapet på hela väggen?
Men det låter som om rören får vara vita men hur tycker ni jag ska göra med tapeten bakom rören? det är en remsa på ca 20-30 cm som nästan är lös. Ska jag skära upp den och försöka limma fast den igen eller ska jag riva loss den och spackla just den biten eller bör man riva all tapet på hela väggen?
Klicka här för att svara