3 835 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Fixa microlit som släppt i kanter?
Kan man fixa microlit som släppt i kanterna på något enkelt sätt?
Funkar det med att kleta/spruta in lite nytt vävlim i kanten + spackla och måla igen där?
Microliten sitter i ett gammalt putstak. Det sög nog mycket på några ställen så det har släppt i kanterna efter några år...
Eller måste man göra om hela taket...
Funkar det med att kleta/spruta in lite nytt vävlim i kanten + spackla och måla igen där?
Microliten sitter i ett gammalt putstak. Det sög nog mycket på några ställen så det har släppt i kanterna efter några år...
Dra ett finger på underlaget, dvs under microliten, blir du vit om fingertoppen så kan taket tidigare vara målat med kalkfärg/limfärg - Om så är fallet så är det nämligen så att färgen kan släppa när det blir fuktigt och en del knepiga problem kan uppstå.
Hur gammal är fastigheten?
Mer om limfärg/kalkfärg på forumet;
https://www.byggahus.se/sok/?q=limfärg+tak
Om inte så är det väl bara att limma på precis som du beskriver!
Hur gammal är fastigheten?
Mer om limfärg/kalkfärg på forumet;
https://www.byggahus.se/sok/?q=limfärg+tak
Om inte så är det väl bara att limma på precis som du beskriver!
Tror ni att det går att göra en fulfix och limma, spackla, måla bara i skarvarna?
Det är ett äldre tak. Jag antar att taken alltid målades med limfärg på den tiden. Skälet till microliten var inte färgflag utan sprickor i putsen. Innan microliten så tvättades, slipades och spacklades hela taket. Så jag antar att det inte är ett limfärgsproblem. Men man vet aldrig...
Det är konstigt, för av kanske 20-30 våder är det bara 2-3 kanter som släppt.
Det är ett äldre tak. Jag antar att taken alltid målades med limfärg på den tiden. Skälet till microliten var inte färgflag utan sprickor i putsen. Innan microliten så tvättades, slipades och spacklades hela taket. Så jag antar att det inte är ett limfärgsproblem. Men man vet aldrig...
Det är konstigt, för av kanske 20-30 våder är det bara 2-3 kanter som släppt.
medicin spruta funkar kanon helst till djur dom har större nålar typ häst, ko... späd limmet lite med vatten. annars går det ju att skära bort och spackla i och sen måla på.
Klicka här för att svara