Färg, Måla & Tapetsera
josehananon: Snart är det dags att börja måla i nya huset. De flesta rum är försedda med väldigt fint vävspänt tak. Alla tak förutom det i köket är i mycket gott skick. Inga revor och inga veck i hörnen. Taken är ju väldigt fina och det synd att behöva gå på och måla dem, men är rädd för att dom kommer se väldigt gulnade ut när man går på väggarna. Ska upp till huset imorgon och då
Spanarn10: OK, stort tack för svaren. Lutar nu åt att gå på alltihop ("2010-årsstrykningen" såväl som den nu påbörjade) en andra gång. Med tanke på det du skriver om (som också stärkte min egen uppfattning) att man kan räkna med mattare yta efter relativt kort tid. I vår fall är det nämligen så att både sol och vatten/vind kommer åt hela planket. Lägger upp några bilder som visar vårt
dnulnets: Hejsan, jag letar efter tapeter som är lite japaninspirerade. Jag har hittat en tråd i detta forum om detta men den är gammal och pekar ut länkar som inte fungerar. Är det någon som har några tips, ideér eller länkar om detta så vore det jättekul. T.ex. defyras kinobori är intressant men har inte hittat den någonstans eller någon liknande. MVH Tomas
mångstekta: nej det är kört tyvärr, lev med det... men nästa gång kan du dra ett varv med svampen på skarven innan du trycker till den så mättar man den med vatten så hinner inte limmet torka in så fort, bäst är ju att inte få lim alls på sådan här tapeter!
tronen: [citat] Jag kör också med Nordsjö Medium. Har dock haft problem i badrum där jag använder våtrumsspackel.
HandySmurf: Har du sättsteg eller är det en öppen trappa? Har du sättsteg som är dåligt spända kan de knarra mot stegen. Om stegen är limmade i vangstyckena så kan ljud uppstå. Nya trappor skall endast skruvas ihop för att bli ljudlösa. Tror det är svårt att åtgärda en gammal trappa. Har sett någonstans här på forumet att det föreslogs att man skulle borra små hål i vangstycket in till
Alej: ååh att folk aldrig lär sig, man ska aldrig göra hål i plåttak. säkert inte du som gjort de så det va inget påhopp mot dig. åk till ett plåtslageri och förklara situationen och köp en tub av dom
AskeHolst: Det är t.o.m. samma företag, så det är nog ingen (större) skillnad. Jag har kört Perfekt på Bestå utan problem.
nemlan: Har Flugger någon frågemail, eller har du något löst prov av den gamla färgen kvar så kan färghandlarn säkert mäta av det.
nemlan: Mät fukthalten i ytterväggarna. Tanken är ju inte att de ska "andas" innåt, och såpass mycket luftfuktighet bör det inte finnas inomhus att den diffunderar ut genom väggarna, men är det dåligt dränerat eller bara hög fukt i väggen i allmänhet så kan man få problem med missfärgningar och släpp.
HandySmurf: Det går att få hyfsat om du rollar med roller avsedd för lackfärg (skumgummiroller). Beror på hur noggrann du är med slutresultatet. Riktigt bra blir det som tidigare inlägg föreslagit. Sprutlackering.
nemlan: [citat] OK, alla färger förutom de som uttryckligen inte ska sprutmålas. I dessa fall tror jag dock inte att det är frågan om möjlighet utan snarare lämplighet - det kan t.ex. finnas något i färgen som inte är nyttigt att finfördela i luften.
hansdj: Spotheatern funkar bra. Man värmer ca 20 sekunder tills färgen börjar bubbla, sen är det bara att skrapa av färgen. Kan inte bli bättre.
Matti_75: Latex eller fogmassa har en tendens att spricka. Ofta har dom 10-20% rörelsemån, det i en fog som är 2mm ger ett rörelseutrymme på 0,1-0,2 mm. Det håller bättre med pappremsa och spackel.
seniorkonsult: Det är ju bra för sådana färger skall alltid strykas ut.
nemlan: För framtida informationssökare som har likande projekt på g så har beckers och alcro häftgrunder för fabrikslackade möbler och detaljer.
Roland112: Jag har precis tvättat altanen med grov borste och en blandning av kaustiksoda och grönsåpa. Resultatet blev mkt bra, från grå och tråkig till ljus gyllenbrun och så skulle jag vilja bevara den men enligt kollegan blir den snabbt snart grå igen. Ska jag kleta på mer grönsåpa för att konservera träet eller vad?
mångstekta: du har gjort som oss proffs man kan ju inte hänga dom snett det rasar ju iväg ganska fort efter ett tag... man måste vara noga att kolla var det är högst före man börjar bara så man inte skär till våderna före å får dom för korta... bärnade väggar och skorstenar brukar vara bra att börja vid i gamla hus där brukar det ofta vara högst... sen kan man ju flytta ner mönstret lite
shogo99: Oljade bart ändträ 3ggr, sedan en sväng med grundfärg Beckers Perfekt Trägrund och sist två färdigstrykningar med Beckers Perfekt Akrylat. Målare verkar ofta anse att fabriksgrundningen mest skall ses som ett skydd, men det varierar ju beroende på vem man frågar, men nu skall man förhoppningsvis vara på den säkrare sidan.
Ludwig: Håller med ovan talare, har inget att tillägga utöver det. Det torkar fint inne när det är varmt och ventilerat.
KnockOnWood: [citat] Det är svårt att förmedla intrycket med en liten pocketkamera, men här är ett försök. Mycket liten nyansskillnad, men den finns där faktiskt. [bild]
nemlan: När det gäller utomhusmålning så inbillar du dig helt korrekt :) Alla träfärger ska åtminstone efterstrykas med pensel för att bearbetas in i träfibrerna. Slamfärg är ett utmärkt exempel på färger som ska penslas på så att du får ont i armarna.
kjb: [citat] Jag får lov att kontrollera ändträet på panelen en extra gång, men jag tyckte mig se att det var spontat och grundat så de kanske är lugnt, hehe de var så mycket grejer och så många högar virke så vet inte om jag såg på rätt virke. Så de gäller väl att få tätt i skarven helt enkelt.
nemlan: Om du gillar hur det ser ut med naturlig träton och inte vill ha det ljusare eller annat så är nog olja det enda valet. Du kan ju köra en omgång grundolja först så får du ett lite starkare skydd mot påväxt.
nemlan: Är det golvet eller kringliggande snickerier? Träkonstruktioner som är utsatta på flera sidor, t.ex. staket, mår bäst av att målas med alkydfärger eftersom den krackelerar när träet tar på sig för mycket fukt. Det finns gott om vattenburna oljefärger idag som fungerar likadant som den gamla sorten - nästan varje färgfabrikat har ett alternativ. Alkyd är ett bindemedel som man gör
nemlan: Sockelfärger ska inte grundas (om det inte specifikt anges). Tanken är att man måste ha en mer "öppen" funktion närmare mark eftersom fuktpåverkan där är annorlunda än uppe på fasaden. Det är förvisso kul att höra om en farbror som för en gångs skull rekommenderar grundning (även om det inte var rätt i detta fallet).
nemlan: Bygg med vanligt furuvirke så kan du måla med en fönsterfärg (vattenburen oljefärg för snickerier). Eftersom du kommer ha bordet i delar så kan du passa på att grundolja och grundmåla innan montering (obs, ingen olja *efter* målning). Om bordet kommer att vara en slit-och-släng möbel som ska stå oskyddat året om så är det bättre att bara dra på 3 svängar fönsterfärg rakt av
andersmc: [citat] Man måste spackla minst två gånger, med en slipning emellan.
Nimajneb: Att spackla o måla just vid sprickan kommer att ge kontrastskillnader som syns i andra situationer än med släpljus. Att göra om hela taket är ju en variant som är kanske lite jobbig o kanske spricker det upp igen om några år. Att strunta i det då det nog bara är du själv som ser det och att det inte är någon fara för huset är en tredje variant som jag personligen skulle ha valt.