Tack än en gång för hjälpen!

Jag kan tycka att det är lite trevligt ändå att man nästan kan slicka av fingranra istället för att tvätta sig efter att ha målat med ren linoljefärg (beroende på pigment såklart).

Golvet är efter en vecka inte torrt men, tror jag, övermålningsbart. Jag kommer att vänta två dagar till och sedan använda kokt linolja med lite pigment och linoljefernissa. Därefter en sista strykning med bara olja och fernissa. Tunna lager såklart...

Andra veckan i maj måste jag kunna ställa en säng på golvet. Det får bära eller brista... Jag har en värmefläkt men undrar hur det skulle påverka kvaliten på färgen/oljan att dopa torkprocessen på det viset.

Redigerat:
dharmabum skrev:
Jag kan tycka att det är lite trevligt ändå att man nästan kan slicka av fingranra istället för att tvätta sig efter att ha målat med ren linoljefärg.
Huga :-D

Men kom igen flöjten... Jag bjuder på hemmagjord äggoljetempera! Färska ekologiska ägg såklart, närproducerad kallpressad linolja utan tillsatser och lite gulockra (används som medicin)!

• Gilla
morsan
  • Laddar…
Kommer gärna på ett glas! Haha

dharmabum skrev:
Andra veckan i maj måste jag kunna ställa en säng på golvet. Det får bära eller brista... Jag har en värmefläkt men undrar hur det skulle påverka kvaliten på färgen/oljan att dopa torkprocessen på det viset.
Hoppas verkligen att det lyckas på något sätt så inte sängen tar med sig bräderna när ni ska flytta på den ;)

Värmefläkten ska du helst inte koppla in när du lägger nya skikt eftersom den kan orsaka yt- och rynktorkning (lite sent att svara nu kanske). Däremot ska du försöka se till att det alltid finns ventilation så att syretillförseln är god.

Varför är det viktigt med mycket syre?

Jag tror att oljan härdar\torkar genom att den oxiderar. Mer syre = snabbare oxidation. Den avdunstar ju inte som vatten eller lösningsmedel gör.

• Gilla
uuu
  • Laddar…
BiFuel skrev:
Jag tror att oljan härdar\torkar genom att den oxiderar. Mer syre = snabbare oxidation. Den avdunstar ju inte som vatten eller lösningsmedel gör.
Prexis. Linoljor slutar aldrig att oxidera. Det där med syretillförseln är egentligen rätt ovesäntligt i sammanhanget eftersom en rå linolja tar veckor på sig hursom, och det är ju inte som att den bränner allt syre i ett stängt rum. Skrev med det för att poängtera vad det är som är viktigt i oljans torkningsprocess.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.