Skulle vilja sätta upp bröstpanel (pärlspont) i köket på landet. Innerväggarna består av gamla gipsplattor och jag har ingen aning om vad som finns under.

Går detta?

Väggar och hörn är inte perfekt lodräta. Bör jag sätta panelen lodrätt och vinkelsåga änd- och hörnbitar eller skall man låta panelen följa dörrfoder och annat så gott det går?

Vad bör jag använda för fästmetod? Spik, skruv, lim??

Jag kan inget om sådant här men vill gärna lära mig. Goda råd mottages tacksamt.

D
Om det är gamla gipsplattor så borde ju även väggen vara gammal och då finns det med största sannolikhet något spikbart bakom, fast det beror ju på vad man menar med gammalt förstås. Om du tänker täckmåla pärlsponten efteråt, så finns ju de där falska frästa skivorna som borde vara enklare att montera på en reglad gipsvägg om det är det du har. Fast jag tror inte de är så hållbara och lätt blir fula. Jag skulle ha monterat panelen så de följt den gamla väggen.

Tack för svar. Huset är ett sönderrenoverat 1700-talstorp, det är mycket gips, spånskivor och plastgolv. Väggar har flyttats och murstockar misshandlats. :-( Jag har inte förmågan att återställa till autentiskt skick men hoppas på att kunna återskapa lite gammal fin känsla.

Limma med PL600 går bra. Då slipper du ha spikreglar bakom. Lägg en regel längs väggen och luta något tungt mot den under torktiden. Tror det ser bäst ut om du sätter panelen lodrätt.

Slippa spika är ju perfekt för en gipsvägg. VIll inte gärna banka sönder den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.