Hej!

Har ni någon känsla för vilken typ av färg man använder runt fönster och till knutar när man använder sig av "Faluröd-systemet" till fasaden?

Brukar man bryta färgen något eller kör man kritvitt?

Input mottages tacksamt!

//R

Jag använde en svagt bruten färg i början, men det blev bara krångligt. När jag senare skulle bättra lite nånstans så fanns naturligtvis inget kvar av den brutna färgen. Så vid senare målningar har jag använt standard "vit". Jag tycker inte heller att det syns någon skillnad på helheten.

Funderar själv på utevit eller 'vit'.... hmm.. :)

Tycker Froströk är snygg, en bruten vit färg från Jotun.

Har varit ute i handeln idag, de flesta (bygghandlarn, Beckers samt en lokal färgbutik) säger endast Vit. Detta kanske är enklast om man vill förbättra någon gång...

Nu gäller det bara att välja sort/typ, alla har hittills även rekommenderat Grundolja - Trägrund - Akrylat.
(Ett vattenbaserat akrylat, dessa är ju något mattare än lackbaserade färger vilket passar bra till falurött.)

BeckersNyaHem sydde ihop ett paket med fasadfärg istället för fönsterfärg, vilket innebär lite större burkar... i övrigt var det liknande erbjudanden.

Finns det någon anledning att välja Beckers före Flügger eller vice versa?

Kör Faluröd på allt... skitsnyggt...

Yes, håller med föregående.

Lite dåligt på plåt men det går även det ;)

Vit om man nu måste frångå ovanstående :)

Verkar som om du är inne på olika nyanser av vitt men själv har jag grått, tycker det är jättebra.

Har precis fått frågan om jag vill ha vita eller faluröda fönsterfoder... Själva fönstren är vita. Huset är falurött. Tidigare har det varit målade vita foder. Nu byter vi fönster på övervåningen och behöver besluta va vi vill ha.... Kan rött bli snyggt?

NCS S 0502-Y på allt vitt eller möjligtvis någon traditionsenlig ljust ljusgrå. Inte råvitt i alla fall. Det beror ju också lite på vart du bor i landet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.