Jag ska spackla och måla en takfönstersmyg i plywood. Är det något speciellt man ska tänka på? Jag tänkte använda snickerispackel.

Några idéer?

grunda den först med en oljegrundfärg innan du bredspacklar så har den en tendens å hålla lite bättre annars vill det jävlas lite...

Grunda
slipa
spackla
slipa
spackla
slipa
mellanstrykning
slipa
slutstrykning

mångstekta: jävlas hurdå?

tack för snabba svar!

Redigerat:
larsbj skrev:
Grunda
slipa
spackla
slipa
spackla
slipa
mellanstrykning
slipa
slutstrykning
Japp. Kanske en lätt fuktning först för att resa fibrerna. Jag brukar använda en Wettex-duk.
Abranet-slipning med dammsugare anbefalles.

okej jag torkar först. varför ska man resa fibrerna?
abranet slipning har jag ingen aning om vad det är?

aha-nu har googlat abranet slipning och begriper det lite bättre.
men om man inte har en sån funkar det med vanlig slipmus eller sandpapper? och dammsuga sen?

Problemet med att måla på plywood är att det gärna spricker i ytan, fiberresning sig mm. Jag tycker inte plywood äe roligt annat än när man stryker en ljus lasyr på den och får en vacker yta.
#5 ovan löser nog problemet.

seniorkonsult skrev:
Problemet med att måla på plywood är att det gärna spricker i ytan, fiberresning sig mm. Jag tycker inte plywood äe roligt annat än när man stryker en ljus lasyr på den och får en vacker yta.
#5 ovan löser nog problemet.
Dom problem du beskriver beror nog mer på kvaliten på plywooden än på materialet plywood som sådant.

okej -tack för era råd

då provar vi att :

torka
slipa
och nu är vi framme vid grundningen-vi har bara en vattenbaserad grundfärg-går det eller måste det vara en oljebaserad?

krito skrev:
okej -tack för era råd

då provar vi att :

torka
slipa
och nu är vi framme vid grundningen-vi har bara en vattenbaserad grundfärg-går det eller måste det vara en oljebaserad?
Det går bra. Den vattenbaserade färgen hade säkert räckt för att lyfta fibrerna. Kan ev. skita ner sandpappret snabbare. Tryck lite lättare med klossen bara.
Det är bara vi stofiler som vill ha lösningsmedelslöst färg (oljefärg). Antagligen p.g.a. nafta-abstinens. :D

larsbj skrev:
Grunda
slipa
spackla
slipa
spackla
slipa
mellanstrykning
slipa
slutstrykning
Eller:

Montera gipsutanpå.
Spackla
Måla

Klart.

Fast det kanske inte möjligt av andra skäl.

Beror på hur huset/omgivningen ser ut. Annars om det passar så kan du ju bara lasera ljust så undviker du alla problem.

MathiasS skrev:
Eller:

Montera gipsutanpå.
Spackla
Måla

Klart.
....
Nänänä! Det där är fusk! Som att maskinspika färdiglackade dyckert. :D

Nej. Inget fusk. Det beror väl på hur inredning, huset mm ser ut. Ofta kallas det arkitektur och återfinns i de mest exklusiva byggnader..

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.