2 716 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Olika sorters färg
Hejsan!
Skulle behöva en målerikunnigs hjälp.
Jag råkar ha en 10 liters spann med vit väggfärg av märket dyrup (danskt). Jag hade tankarna på att kanske man kunde grunda med denna innan jag sedan målar över med den "riktiga" färgen som jag tänkt köpa på flugger.
Mest för att den ska komma till nytta... Funkar detta? Vad ska jag tänka på?
Akrylfärg, Akrylatfärg, plastfärg, vattenbaserad osv.. djungel!
Tacksam för hjälp..
Mvh Evelina
Skulle behöva en målerikunnigs hjälp.
Jag råkar ha en 10 liters spann med vit väggfärg av märket dyrup (danskt). Jag hade tankarna på att kanske man kunde grunda med denna innan jag sedan målar över med den "riktiga" färgen som jag tänkt köpa på flugger.
Mest för att den ska komma till nytta... Funkar detta? Vad ska jag tänka på?
Akrylfärg, Akrylatfärg, plastfärg, vattenbaserad osv.. djungel!
Tacksam för hjälp..
Mvh Evelina
Medlem
· Västerbotten
· 169 inlägg
De flesta färgtillverkare har olika "system" som dom rekommenderar att man följer. Oftast är det en grundolja till allt ändträ och utsatta ställen, suger in i träet och ger ett bra skydd inne i träet. På det lägger man ett varv med en grundfärg som innehåller olika typer av rötskyddsmedel som behövs inne i träet. Grundfärgen ska även förbättra möjligheterna för toppfärgen att fästa på virket. Slutligen målar man 2 varv med en täckfärg, den skyddar virket från väder, vind och solljus. Man målar 2 varv för att få en tillräcklig filmtjocklek som ger ett långvarigt skydd.
Så absolut bästa är att man följer färgfabrikantens anvisningar och målar efter deras "system", då vet man att chansen är störst att man får ett lyckat resultat.
Så, din vita väggfärg skulle jag inte måla på fasaden....nu framgick det inte om det var en grundfärg eller täckfärg.
Så absolut bästa är att man följer färgfabrikantens anvisningar och målar efter deras "system", då vet man att chansen är störst att man får ett lyckat resultat.
Så, din vita väggfärg skulle jag inte måla på fasaden....nu framgick det inte om det var en grundfärg eller täckfärg.
Hej!
Ursäkta min otydliga fråga..
jag ska inte måla fasad.. Jag ska måla inomhus på dels gipsväggar och dels lättbetongväggar..
hälsningar Evelina
Ursäkta min otydliga fråga..
jag ska inte måla fasad.. Jag ska måla inomhus på dels gipsväggar och dels lättbetongväggar..
hälsningar Evelina
Medlem
· Västerbotten
· 169 inlägg
Okej, då skiljer det lite. Då funkar det med att "grunda" med din danska burk, idag är de flesta färger vattenbaserade akrylatfärger (även kallade plastfärger av vissa) och det enda man kan tänkta på är att man kör med samma typ av färg båda varven. Står nog på din burk vilken typ det är.
Se bara till att det inte är massa spackeldamm eller putsdamm på ytorna innan du målar dom. Betongen kommer att suga lite mer färg.
Se bara till att det inte är massa spackeldamm eller putsdamm på ytorna innan du målar dom. Betongen kommer att suga lite mer färg.
På den danska hemsidan kallar de den för plastmalning, de låter ju sådär men du tror att det är en akrylatfärg, som de flesta vanliga svenska väggfärger? Den är i alla fall vattenbaserad vet jag..
Du verkar ha stenkoll så jag slänger iväg en fråga till. Angående just betongväggarna, vad för färg ska man egentligen använda på insida yttervägg? Jag tänker på att stenen ska kunna "andas" osv.. Funkar en sån färg som jag undrar över även om den kallas plastfärg?
Du verkar ha stenkoll så jag slänger iväg en fråga till. Angående just betongväggarna, vad för färg ska man egentligen använda på insida yttervägg? Jag tänker på att stenen ska kunna "andas" osv.. Funkar en sån färg som jag undrar över även om den kallas plastfärg?
Medlem
· Västerbotten
· 169 inlägg
Är det ovan mark och inte nere i källarplan ska det inte vara något problem, då ska det funka med en vanligt väggfärg av den typ du har.
Klicka här för att svara