Har ett slätt, tråkigt betongtak i ett rum i källaren som jag skulle vilja liva upp en aning. Jag tänkte mig ett grängat tak i stil med större delen av övriga källaren, men så upptäckte jag fenomenet "strukturfärg" som finns bl a från Beckers.
Är det någon som har målat med sådan färg och som skulle kunna lägga upp några bilder och gärna skriva en rad om erfarenheter kring att använda denna färg?
Är det någon som har målat med sådan färg och som skulle kunna lägga upp några bilder och gärna skriva en rad om erfarenheter kring att använda denna färg?
Har inte målat med den men vi har den i ett tak i källaren. Är helt ok, men jäkligt vass när man går i närkamp. Det slutar aldrig blöda. Nu tror jag iofs att det finns olika former av strukturer, andra kanske inte är så vassa.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Vi hade sådan färg i hallen och halva köket (på väggarna) i vårt förra hus, det tog större delen av de 7 år vi hade huset att få bort det sista eländet. Det såg ut som en billig pizzeria. Efter att ha skrapat bort det från en vägg övergick jag till att riva gipsskivorna och byta ut dem. Som Mexitegel påpekar så blir det vassa toppar som skär djupa sår om man råkar går mot väggen, det hände flera gånger. Sår som tog evigheter att läka.
Grängat? Fick googla lite, det vi har verkar ha mycket kraftigare struktur. Det är upp till 5-6 mm höga "toppar".
Vi har det i taket i barnens lekrum och det är snyggt där tycker jag, ger lite liv. Hade det precis som hempularen beskrev på väggarna i kontoret också. Förutom Pizzakänslan så gav det gärna skråmor på knogarna
Men det gick lätt att få ner med en barkspade!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har det i taket i barnens lekrum och det är snyggt där tycker jag, ger lite liv. Hade det precis som hempularen beskrev på väggarna i kontoret också. Förutom Pizzakänslan så gav det gärna skråmor på knogarna
Är du säker på att det där är strukturfärg och inte grängat på riktigt? Jag har nämligen grängat tak i vår gillestuga men orkar inte försöka mig på det själv. Tänkte därför mest om strukturfärgen påminner om vanlig grängning.
Jag har använt den, köpte just Beckers strukturfärg "på burk", dvs med färdiginblandat grus/struktur (finns nämligen även att blanda själv). Målade ett "rent" betongtak i vår klädkammare i vår förra lägenhet.
Tyvärr måste jag säga att det var skitsvårt att få det bra, var ungefär som att försöka rolla ut spackel. Mycket svårt att få det jämt, samt att det rasar en förbannad mängd färg och klumpar över allt...
Stark rekommendation att du testrollar någonstans innan du ger dig på taket.
Tyvärr måste jag säga att det var skitsvårt att få det bra, var ungefär som att försöka rolla ut spackel. Mycket svårt att få det jämt, samt att det rasar en förbannad mängd färg och klumpar över allt...
Tack för informationen! Jag har läst om att man kan blanda ut färgen så att den blir lite mer lättrollad. Vad tyckte du om slutresultatet när du väl var klar?plv skrev:Jag har använt den, köpte just Beckers strukturfärg "på burk", dvs med färdiginblandat grus/struktur (finns nämligen även att blanda själv). Målade ett "rent" betongtak i vår klädkammare i vår förra lägenhet.
Sorry missade att skriva det...EndZone skrev:
Jag blev inte nöjd, nu var det bara en liten klädkammare, så det gjorde inte så mycket. Jag drog förresten sedan ett varv med vanlig takfärg för att få det att se lite jämnare ut.
Det jag störde mig mest på var att det var så svårt att få strukturen jämnt utbredd över taket, blev liksom vallar av struktur som var svåra att stryka ut. Färgen kändes mycket torr, torkade snabbt och fäste dåligt på rollern (samt landade i huvudet på mig).
Mycket möjligt att det blev som det blev pga. skit bakom spakarna
Hur som helst, inte den enklaste färgen att jobba med. Om du ändå försöker, kolla noga med färgbutiken vilken roller du ska ha, samt testa att dryga ut den med mer färg och provmåla på någon träskiva eller så...
Tyvärr har jag inga bilder på mitt projekt, annars kunde du fått se resultatet.
Strukturfärg är rätt kul, även om jag personligen måste hålla med om att det blir lite "pizzeria-stuk". Kan dock inte tänka mig något annat, möjligtvis strukturmedeltillsats i vanlig takfärg, om du vill ha mer liv i ytan.
Strukturfärgen kan du eftergränga med olika rollers beroende på vilket resultat du vill ha. Bäst är att prova på ett par flyttlådor först så att man får till teknik och verktygskombination innan man börjar i taket...
Utöver rollers så kan man dessutom mönsterkvasta eller dra ner topparna med en bredspackel om man inte vill ha för spetsigt.
Strukturfärgen kan du eftergränga med olika rollers beroende på vilket resultat du vill ha. Bäst är att prova på ett par flyttlådor först så att man får till teknik och verktygskombination innan man börjar i taket...
Utöver rollers så kan man dessutom mönsterkvasta eller dra ner topparna med en bredspackel om man inte vill ha för spetsigt.
Jag håller också med om pizzeriastuket, men det fungerar trots allt i tak om alternativet annars är ett slätt, tråkigt betongtak. Tack för ytterligare tips om grängningen!nemlan skrev:Strukturfärg är rätt kul, även om jag personligen måste hålla med om att det blir lite "pizzeria-stuk". Kan dock inte tänka mig något annat, möjligtvis strukturmedeltillsats i vanlig takfärg, om du vill ha mer liv i ytan.
En uppdatering: Jag har idag inköpt strukturfärg och målat taket. Köpte mig en ullonroller eftersom de skulle vara så himla bra till den här typen av färg. Låt mig säga att det gick åt h-e. Kastade rollern så långt det bara gick, fick panik och undrade vad i hela friden jag hade gjort. Ångrade att jag ens började måla. Hur som helst, jag löste det hela genom att helt enkelt spackla hela taket med strukturfärgen och därefter med en pensel kvasta över ytan. Nu ser det riktigt jädra bra ut faktiskt. Men kommer jag någonsin att göra om det? Icke. 
Klicka här för att svara