3 823 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Underarbete och val av väggfärg i källare?
Har en källare med massa olika saker på väggarna, färg, tapet och väv med färg på.
Efter div. fuktproblem och omdränering så ska nu källaren iordningställas med klinkers på golvet istället för den täta epoxifärgen som golvet är målat med.
Väggarna vet jag dock inte riktigt vad jag ska göra med och jag tror ju själv på någon färg som andas.
Hur gör jag då med underarbetet?
Kan tänka att väggarna måste vara rena från alla färg, tapet m.m. men hur gör man detta?
Putsen släpper även på flera ställen och kan man bara skrapa bort det som lossnat och laga med ny puts?
Källaren är från 40-talet men sen har glada amatörer härjat där sedan dess...
Efter div. fuktproblem och omdränering så ska nu källaren iordningställas med klinkers på golvet istället för den täta epoxifärgen som golvet är målat med.
Väggarna vet jag dock inte riktigt vad jag ska göra med och jag tror ju själv på någon färg som andas.
Hur gör jag då med underarbetet?
Kan tänka att väggarna måste vara rena från alla färg, tapet m.m. men hur gör man detta?
Putsen släpper även på flera ställen och kan man bara skrapa bort det som lossnat och laga med ny puts?
Källaren är från 40-talet men sen har glada amatörer härjat där sedan dess...
Bort med all gammal tapet, färg etc, putsa om eller laga där det släppt. Måla med silikatfärg. Det brukar vara standardrekommendationen. Själv testar jag just nu med ett lager vanlig väggfärg utanpå ett äldre lager av obestämd färgsort. Har lagat tidigare måttligt skadad puts. Jag gör alltså tokfel enligt konstens alla regler, men ids inte slipa ned all gammal färg, putsa om och sedan måla.
Testet får utvisa om min lathet kommer att straffa sig eller ej
Testet får utvisa om min lathet kommer att straffa sig eller ej
Det beror på hur den sitter.
Har själv tagit bort färg på mina källarväggar med hjälp av Metabo Excenterslip 450 XL och grovt sandpapper för sten. Då var dock färgen extremt tunn och porös.
Annars får man köra en Hilti saneringsfräs eller flex betongslip.
Obs: koppla maskinerna till grovdammsugare. Dammar riktigt mkt.
Har själv tagit bort färg på mina källarväggar med hjälp av Metabo Excenterslip 450 XL och grovt sandpapper för sten. Då var dock färgen extremt tunn och porös.
Annars får man köra en Hilti saneringsfräs eller flex betongslip.
Obs: koppla maskinerna till grovdammsugare. Dammar riktigt mkt.
Klicka här för att svara