15 318 läst ·
3 svar
15k läst
3 svar
Måla över renoveringstapet?
Så jag har precis satt upp Nyans cover renoveringstapet i vardagsrummet för att täcka över glasfibervävtapeten som satt där tidigare. Resultatet blev ganska bra, men inte perfekt. Majoriteten ytorna är helt släta, men här och där så finns det ojämnheter som syns under vissa ljussättningar i rummet. Det rör sig absolut inte om stora avvikelser, man känner dem knappt när man drar handen över partierna. Detta kan lika gärna bero på att jag råkat använt olika mycket lim på olika platser eller tryck för hårt på vissa ställen där då tapeten sitter då tightare mot väggen och konturerna från vävtapeten liksom syns igenom lite grann. Det rör sig inte om upphöjningar på ytan utan oftast insjunkningar, och dessa är väsentligt mindre än 1 mm.
Jag hade i vilket fall som helst tänkt måla över tapeterna med en ljus färg, och undrar om färgen kommer täcka över dessa små imperfektioner, eller om jag ska dra bort tapeterna där det är som värst och sätta upp nya våder? Ojämnheterna är som sagt så pass små att dem knappt känns, och syns bara när det är riktigt ljust, så jag hoppas att färgen kan lösa det.
Någon som har erfarenhet av något liknande?
Jag hade i vilket fall som helst tänkt måla över tapeterna med en ljus färg, och undrar om färgen kommer täcka över dessa små imperfektioner, eller om jag ska dra bort tapeterna där det är som värst och sätta upp nya våder? Ojämnheterna är som sagt så pass små att dem knappt känns, och syns bara när det är riktigt ljust, så jag hoppas att färgen kan lösa det.
Någon som har erfarenhet av något liknande?
Redigerat:
Om du nu inte kan leva med dessa så spackla.
Några små insjunkningar borde vara gjort på under en timme, om du inte menar hundratals.
Så länge det handlar om insjunkningar så är det bara att dra bort så mycket spackel som möjligt och jag tror inte ens du behöver slipa efteråt.
Några små insjunkningar borde vara gjort på under en timme, om du inte menar hundratals.
Så länge det handlar om insjunkningar så är det bara att dra bort så mycket spackel som möjligt och jag tror inte ens du behöver slipa efteråt.
Klicka här för att svara