J
jkarlberg: Ta en bild på den så blir det nog lättare.
10 svar · 11,0k läst
·
G
gustav89: vilket jobb de blev.. sitter lösa partier på vissa ställe sen sitter de som berget på andra, blir väldiga nivåskillnader nu på vissa ställen men bara vissa våder.. De är spackel underst typ, tror ja kör ner, spacklar och sätter recovery på de våder som ja måste gå djupare på , borde inte bli nån nivåskillnad då så får hoppas de blir bra.. testar väl där de är som värst
8 svar · 3,5k läst
·
R
Roundup: Det var några lager murfärg, så jag tror det blev för tätt till sist. Det lossade i "flak" från murbruket/putsen. Problemet löstes genom att jag kapade bort öppna spisen (lite drastiskt kanske men avkapningen var av andra skäl), sen putsade jag om med gipsputs som hållt sig vitt några år nu utan målning. Men när det blir dags att måla blir det silikatfärg, om inte annat för att
13 svar · 9,8k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Citat: Accent - matta väggar med sandstruktur - Alcrowww.alcro.se/Global/.../Helmatta_vaggar_Accent.pdf‎ tet får du om du målar två gånger och använder en ullonroller, en relativt långhårig roller med stor färgupptagningsförmåga. Matt yta med fin sandstruktur. Och ett till: Rollerhylsa Ullon - Nordisk Yta på nätetwww.nyfargbutik.se › Hem › Verktyg &
2 svar · 4,8k läst
C
crazymike: Har du spacklat över skruvskallen så skall det inte synas något, sedan så målar man ju minst 2 gånger å då syns inget
2 svar · 5,3k läst
N
nemlan: Det har av någon anledning blivit en vanlig missuppfattning att man måste ha färg som "andas" i t.ex. källaren. Vanliga väggfärger "andas" alldeles tillräckligt. I vilket fall så är det inte hela världen om man målar med silikatfärg eftersom den trots allt inte har någon påverkan på väggarna och släpper igenom fukt *om* du skulle få sådana problem i framtiden.
5 svar · 9,7k läst
N
nemlan: Man ska inte tro på allt man läser (och hör) :) Jag brukar tänka som så här, att fukten i en fasad / grund ska vara på en nivå där den inte diffunderar eller rinner in i huset. Väggen värms ju upp inifrån och fukt bör därför pressas utåt. Är det så blött på väggarna att man målningstekniskt skulle ha nytta av en silikatfärg så har man sannolikt inte ett sunt inomhusklimat
3 svar · 6,2k läst
N
nemlan: Vet inte om du kan se någon skillnad på ytan utan något att jämföra med, men jag inbillar mig att kalkfärg är betydligt stoftigare. Prova att tvätta med svamp och vatten - en limfärg kan du kleta bort till nästan rent underlag medan en kalkfärg kan borstas.
1 svar · 3,9k läst
J
JED: Hej Är på jakt efter en färgspruta för att måla tak, dörrar och ev foder. Har sett att Jula har ett par stycken. Någon som har erfarenhet av dessa eller andra prisvärda färgsprutor? http://www.jula.se/fargspruta-370w-059076 http://www.jula.se/fargtryckfat-med-sprutpistol-10-l-8bar-082008 //JED
0 svar · 2,5k läst
X
Xlntjone: Finns även en remsa med järn i mitten som sätts i spackel. Mycket smidigt och bra.
3 svar · 2,4k läst
X
Xlntjone: Limma på en pappersremsa med våtrumslim, sen spackla ut remsorna. Sen är det bara till att måla taket. :D
2 svar · 3,5k läst
Stefan N
Stefan N: Är det limfärg ska allt ner om du ska måla det.
5 svar · 3,3k läst
Stefan N
Stefan N: Tar nog väldigt många år innan det är borta om det nånsin försvinner. I min pappas gamla hus fanns färgen kvar på pannor efter minst 20 år i alla fall. Högtrycken tar nog bort det men risken att pannorna tappar en del av infärgningen finns ju.
2 svar · 2,5k läst
TeroM
TeroM: Då får nog någon kunnig svara på vad du behöver göra ... Finns ju tjockare tapet som sätts för att jämna till underlaget, alternativt 6mm renoveringsgips men då är frågan när spärrfärgen skall strykas på för att ge ngn effekt. EDIT: och någon kunnig hann emellan, vad skumt det blir med svaren då :screwy:
10 svar · 1,6k läst
·
N
nemlan: Jag skulle välja en riktig lackfärg eftersom den är lättare att få snygg på snickerier. Målar du med våtrumsfärgen så blir det inte lika snyggt. Våtrumssystem gäller för väggar, och i viss mån tak, men inte snickerier.
3 svar · 2,5k läst
N
nemlan: Använd inte högtrycksspruta på träpanel. För att få bort färg så behöver du antagligen såpass hög tryck att du skjuter in vatten i virke och fogar. Om TS kan tänka sig en kompromiss så finns det helmatta alkyd och akrylatfärger. Då behövs bara en grundmålning, förutsatt att den gamla färgen inte är i alltför dåligt skick.
4 svar · 1,9k läst
N
nemlan: Du kan inte måla silikatfärg på något annat än rent mineraliskt underlag. Om det däremot sitter en linoljefärg el. dyl. på plats idag så är det rätt safe att måla med vanlig väggfärg (som Beetleboy skrev - oljefärg är redan ganska tätt). Att få bort gammal färg som sitter bra är ett drygt arbete, och har du inga tecken på att det finns för mycket fukt i väggarna idag så
2 svar · 2,3k läst
N
nemlan: Slipa / tvätta ner ytorna med en Scotch slipsvamp och målartvätt. Sen grundar du alltihop med alcros häftgrund. Större hack och slitage spacklar du igen med snickerispackel efter grundning. Avsluta med lackfärg (matt skulle nog bli snyggast, men kan vara lite svårt att hålla rent och slits snabbare). På sådana ytor får du nog bäst resultat genom att bara rolla på färgen med en
6 svar · 20,2k läst
·
Anna_H
Anna_H: Det finns "smarta tips": Tvätta av med lämpligt medel så att färgen fäster, du behöver inte ta bort den gamla färgen. Måla sedan med spärrfärg, den sorten man använder för att sanera rökskadade rum. Låt torka minst 24 timmar innan du slutmålar med en färg med önskat glansvärde. Härdningen på ett dygn gör att kådan kan läcka igenom till spärrfärgen men den går inte vidare
2 svar · 3,8k läst
I
Iren Andersson: ok tack
2 svar · 1,6k läst
I
2 svar · 1,6k läst
T
thomasx: Ja, den funkar nog hyfsat. Det du ska kolla upp är att den fäster på underlaget, eller om du behöver prima med någon grundfärg först. Synd om det börjar flagna efter ett tag.
6 svar · 8,2k läst
R
Roland112: färdig: http://www.byggahus.se/forum/badrum/221041-malat-vatrumsmatta-tapet-i-badrum-fore-och-efter.html
17 svar · 36,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Rätt! Duvblå heter det visst.
26 svar · 9,6k läst
·
L
limpan78: Tack för tipset! Ska testas!
2 svar · 4,4k läst
·
P
Pepparkaka: Det enklaste och säkraste vore väl att kontakta Nordsjö direkt?
1 svar · 1,7k läst
mångstekta
mångstekta: Har just läst den igen å jag förstår fortfarande inte dina svar! Varför sku vanlig svart väggfärg blöda i genom en vit tapet? Målar man dessutom ett varv med samma färg man målar taket med så är ju risken ännu mindre... spckla skarvena först givetvis men taket sku ju spacklas iaf så det går ju oxå på samma gång! Så du får nog utveckla dina svar lite bättre om jag ska
32 svar · 8,3k läst
M
Missippi: kanske, i alla fall är det jätte grov och det syns inte att de är plattor
4 svar · 880 läst
simpa81
simpa81: Vi har så i hallen, funkar rätt bra! Som alla skriver, remsor i skarvarna! Sen blev jag rekommenderad att grundmåla väggen en sväng först. Det var för att om tapeten kryper isär lite när den torkar så är det en vit färg som framträder, inte spånskivefärg. Då sysns det mindre :) Sen suger spånet fruktansvärt med tapetlim upplevde jag det som, tror att det suger mindre lim om man
13 svar · 36,6k läst
B
Beetleboy: Jag hade inte tagit ner listerna. Allra snyggast tycker jag blir att måla ihop tak och taklist (i samma färg). Golvlist kan man ju iofs plocka bort om de är lätta att få bort. Då blir ju maskeringen mot golvet enklare. Men i gamla hus kan de ju vara spikade med djävulska spik och svåra att få bort hela. Plus att det är lätt hänt man skadar väggen. Har man Tretex på väggarna som jag
1 svar · 13,1k läst
L
Linoli: Kommer med samma problem som kanske de flesta ställs inför när man ska måla vitt... Dörrar och fönster är levererade i S0502-Y. Vi kommer inte att lacka om dem. En tapet (vit mönstrad) i hallen möter trapphuset som ska målas vitt. S 0502-Y är inte alls snygg (för gul) till denna tapet och vi har valt en annan mildare variant som ändå är varm. Till detta hade vi tänkt att ha lister
0 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.