Hej,

Jag har målat om ett gammalt furutak. Först målartvätt, sen 2 strykningar med kvist/grundfärg och sen en strykning med vanlig matt takfärg. Saken är den att på några ställen har det inte täckt tillräckligt med den matta takfärgen och man ser den blanka ytan från grundfärgen (vilken i och för sig är helvit men blank). Resten är helt matt och fint.

Det var 3 dagar sedan jag målade. Vågar man måla fläckvis på de ställen där det fortfarande är blankt eller måste man måla om hela taket? Det är tot 60m2 så jag målar helst inte om allt igen.

Någon som har nån erfaranhet av att måla fläckvis i efterhand?

Med tanke på att du missat att måla en del fläckar av taket och att du förmodligen inte kan leva med det, så är väl det bästa att helt enkelt först testa att måla fläckvis. Har du tur blir det kanonbra och så är jobbet klart. Har du otur blir det inte bra och du får måla om hela taket. Oavsett måste du på något sätt måla på de där omålade fläckarna och varför inte testa det enklaste först?

Du får sannolikt en snyggare yta med ytterligare en strykning av hela taket. Min erfarenhet av fläckmålning är att det syns minst lika mycket som friställen, men hur mycket syns beror på ljuskällor och underlag. Som Endzone skrev så kan du ju alltid prova på ett ställe först.

• Gilla
EndZone
  • Laddar…
Nu har det gått en vecka sedan jag målade taket så nu har orken kommit tillbaka. Jag får väl dra om taket en gång till dådå :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.