K
Klicka: Jag körde också utan problem på gipsskivor. Men först så rev jag loss så mycket som möjligt av tepeterna. Stoppa gärna mellan en tunn japanspackel och glid med den mellan tapetlagrena för att lossa (krävs en del kraft). Funkade skitbra.
5 svar · 14,0k läst
O
oceanis: Du behöver en målare för han/hon målar och klistrar upp tapeter. En tapetserare klär om möbler så han/hon lär inte kunna åtgärda ditt problem. Målarfirmor finns nog många att välja på. :)
1 svar · 4,8k läst
Z
zingoxa: Vårt nya kök kommer snart hem med Ikea Bodbyn luckor färgen off-White. (har tyvärr ingen betäckning på den just nu) Börjar få panik över färgval på väggar och snickerier. Är färgblind vilket inte underlättar. Vi ska ha pärlspont på väggarna i fullängd. Har ni tips på färg på väggarna, som gör att köket ser lantligt och varmt ut. Och vad målar jag sen lister,tak,dörrar
0 svar · 8,5k läst
Anna_H
Anna_H: Spelar ingen roll hur proffsig man är på att spackla och slipa, på grund av annorlunda textur kommer spacklet alltid att synas i vissa vinklar om man inte bredspacklar eller sätter på renoveringsväv.
8 svar · 31,0k läst
C
Carolin: Hur fungerar hårdvaxolja på brädgolv av fur/gran ? Blir det bättre än oljade golv? Hur gör man med hårdvaxolja? Vi har vitlutade oljade golv (FAXE) som är slitna, flisiga och mycket känsliga, hur ska man få en bra ytbehandling? Luten har slitits av på utsatta områden. Kan man luta om dem utan att slipa ner dem igen och sen vaxa? Hur ska vi göra? Vi vill ha ljusa golv med bra yta. Vi
0 svar · 7,2k läst
F
Fredrik_Lerum: jag köpte grundfärg och vit lackfärg på hornbach sen blev det ett par lager av varje och ett riktigt snyggt resultat. Dock rätt trött i höger axel och nacke men vem minns det sen ?
6 svar · 4,4k läst
G
Gabbe1: Vi har haft precis samma diskussion här hemma om vår putsade mur. Vi behandlade den med vattenglas för att binda ytan och just nu lutar det åt att den kommer få vara omålad. Mer info finns här: http://www.byggahus.se/forum/biobransle/218406-bygga-eldstad-i-nybygge.html
4 svar · 7,1k läst
·
P
plv: Jag har precis målat vår ytterdörr med Alcro Bestå fönster/snickerifärg (alkydbaserad), inte billig men funkar finfint. Har lagt två strykningar med fin roller, ska lägga en tredje imorgon. Tänk på att inte måla för sent på dagen då färgen torkar relativt sakta och kvällarna i september är fuktiga och nätterna ger mycket dagg.
8 svar · 18,8k läst
slacker
slacker: Hade liknande fenomen, brunlaserade fönster från ca -70. Jag slipade ned alla fönster (Mödosamt med ca 3-4 timmar bara för slipningen) för att få någorlunda trärent, sedan 2 lager grund och avslutade med 3 lager fönsterfärg. Kör med Alcro färg. Efter första till och med tredje strykningen kunde jag se att på vissa ställen slog det bruna igenom lite trots att jag slipat av hela
1 svar · 3,2k läst
K
katten12: Tack så himla mycket Oceanis mycket bra tips fr nybörjaren^^ Får lägga upp bilder på mitt första måleri projekt när det är färdigt lite snenare i höst :D
33 svar · 10,5k läst
T
Tavelram: Vårt nybyggda badrum har fasade kanter, precis som resten av huset. Så du borde kunna slappna av...
1 svar · 1,7k läst
P
Pepparkaka: Jag vet att det är en gammal tråd och inte till någon nytta för TS, men eftersom det kanske är någon som läser detta och som står inför samma funderingar i framtiden ger jag mitt råd och erfarenheter från nymålning. Även vårt hus var grundat från fabrik (väldigt tunt dock), men vi fick rådet att olja in ändträ och kvistar, grunda en gång och sedan avsluta med två lager av
4 svar · 3,2k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Våra non-woven krömp efter tapetsering. Tyvärr såg jag inte texten "Interleaving" innan väggen var klar.
8 svar · 16,7k läst
·
S
susdan: Fick tillbaka en blankett i dag som ska fyllas i och som jag redan har skrivit under. Står att den ska fyllas i för att målarmästarnas garanti ska gälla. De har skrivit in företagets namn, men de har inte skrivit under. Känns lite skumt. Ska be om en underskrift innan fakturan betalas. Det är väl inte så mycket begärt?
5 svar · 2,8k läst
Linska
Linska: Alltid alltid målartvätta först, annars slipar du in skit och orenheter i stolen!
2 svar · 1,9k läst
Linska
Linska: Håller med pelpet!
2 svar · 1,4k läst
·
M
meskalin: Ättika fungerade dessvärre inte.
2 svar · 3,5k läst
K
Klicka: Funderar på en wagner färgspruta för att måla dörrfoder, golvsockel, fönstersmygar m.m. Såg jag att wagner har ett munstycke som sprutar små mängder färg. [bild] Hur mycket måste man maskera runt det man målar med det munsstycket? Någon som har provat den kanske?
0 svar · 2,5k läst
·
pelpet
pelpet: Prata med din färgaffär, de kanske kan hjälpa till. Vi skulle ha vårt skjul i samma nyans som ett garage, och då kom de ut från färgaffären med ett mätinstrument och en färgkarta och tog fram exakt rätt färgkod. Sedan var det bara att åka dit och handla. Troligen kan de avgöra vilken färgtyp du har också. Måla allt i samma färg som huset tycker jag. Om du måste byta färgtyp
4 svar · 1,3k läst
·
H
Helioz: [citat] Nej du kan inte grunda med en "svagare" färg. Eftersom den är mjuk och elastisk kommer den hårdare akrylaten "flyta" på ytan och lossna med tiden. Använd en äkta grundfärg för trä inomhus i samma system som golvfärgen.
3 svar · 7,6k läst
mångstekta
mångstekta: Capasilan takfärg från capirol! Vitare finns inte...
1 svar · 1,6k läst
H
Helioz: [citat] Stämmer bra, mineraliska färger som silikatfärg och kalkfärg är bland de mest diffusionsöppna, alltså med lägst ångmotstånd.
8 svar · 6,0k läst
M
MaM: Under sommaren har jag renoverat en liknande trappa med gammal klinkers från Höganäs. Genom att bila i underkant av varje klinkers tog det enkom någon timme att ta bort samtliga plattor. Därefter gjöts nya ytor pga att trappen var mycket väderbiten. Efter detta målades det med Hagmans golvfärg med nedsurning innan. Enligt färghandlaren är det mycket svårt att få färgen att hålla
2 svar · 3,8k läst
·
H
Helioz: Om det är äkta fernissa (kokt linolja, harts och terpentin) så måste den tas bort innan målning med modern golvfärg. De lackade bör gå att måla på efter målartvätt och mattslipning 120-180 korn men det är ändå viktigt att först testmåla och se att färgen verkligen härdar ordentligt (minst 1 veckas torktid) samt att den fäster ordentligt genom att utföra ett tejptest. Säkrast
1 svar · 3,7k läst
H
Hubbe2: Hej, har provat liknade operation. Spädes enbart med vatten om den är vattenbaserad. Min spruta var lite för billig kanske så jag fick späda en hel del, vilket resulterade i många tunna skikt. Men det gick jättebra och resultatet blev mkt bättre än penslade möbler.
1 svar · 1,5k läst
I
idesprutan: http://www.jula.se/fargspruta-370w-059076 [bild] Hej Har någon av er därute testat denna modell, för ca 3000:- och som påminner på utsidan om betydligt dyrare maskiner, och blivit nöjd med resultatet? I mitt fall så handlar det om fasad ohyvlat så det kan även bli slamfärg? Och det som är "roligast"... rengöring?
0 svar · 9,4k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Har själv väntat 25 år år på vissa ställen. Inget har hänt. :cool: Flügger har kvar det mesta i naftalöst förutom högblank träfärg. Var själv och köpte en del 40-glans naftalöst (Interior 40 Classic) och Primolin (oljefärg utomhhus) i förra veckan.De säljer dock inte annat än vattenbaserat i vissa butiker. I Bollebygd finns allt och mer därtill. :D
5 svar · 7,3k läst
Robert 75
Robert 75: Nu vet jag inte vilken slamfärgstilverkare som du valt. Jag har själv målat med Falu Vapen och de har en produkt som heter "knut och foderfärg" som matchar slamfärg bra då den inte är så blank som tex en vanlig akrylat. Dessutom kan den brytas i alla nyanser. Själva målade vi faluröda foder och knutar till vår svarta panel med rött tak.
16 svar · 4,2k läst
·
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Helt klart att underlag kan suga olika och därmed ge varierande resultat. nemlan: han på bilden har nog målat förmycket med alkydoljor där lösningsmedlet gått åt skallen. Nej skämt och sido, plast är plast och gör sig utmärkt i modernare mijöer. Hållbarheten vs patinan kanske kan diskuteras i evighet...
8 svar · 5,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.