5 145 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Måla och spackla om gipsplattor i tak
Hej!
Vi har 60 cm breda gipsplattor i alla våra tak. De är målade i vitt men skarvarna är inte spacklade. Nu vill vi göra om dessa så att det ger intrycket av ett homogent helvitt tak.
Jag har hört att man kan spackla och slipa skarvarna. Därefter sätta upp någon sorts väv som man sedan målar vit.
Någon som kan verifiera detta? Brukar det bli bra? Är det svårt? Bör man anlita en målare för att få det riktigt bra?
Jag har kollat taket och vad jag kan se har inte färgen spruckit i skarvarna mellan plattorna och de har suttit där i mer än 10 år.
Tack på förhand!
Vi har 60 cm breda gipsplattor i alla våra tak. De är målade i vitt men skarvarna är inte spacklade. Nu vill vi göra om dessa så att det ger intrycket av ett homogent helvitt tak.
Jag har hört att man kan spackla och slipa skarvarna. Därefter sätta upp någon sorts väv som man sedan målar vit.
Någon som kan verifiera detta? Brukar det bli bra? Är det svårt? Bör man anlita en målare för att få det riktigt bra?
Jag har kollat taket och vad jag kan se har inte färgen spruckit i skarvarna mellan plattorna och de har suttit där i mer än 10 år.
Tack på förhand!
OK. jag förstår. Jag har dock kontrollerat befintliga skarvar där det ju ligger målarfärg i skarvarna och det var inga sprickor i målarfärgen (vad jag kunde se). Borde det inte betyda att skivorna inte rör sig och borde inte Microliten ytterligare säkra detta?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Du måste sätta pappremsa i skarvarna för att eliminera sprickrisk. Om inte skarven är fylld med spackel gör du det först. Eftersom det låter som skarvar utan försänkning bör du limma fast pappremsan med våtrumsvävlim eller extrastarkt vävlim. Det senare gör inte proffsen, men du låter inte som att du är en gipsapa när du skriver. 
Till slut bredspacklar du 35-40cm brett över skarven.
Till slut bredspacklar du 35-40cm brett över skarven.
Det är väl inte så kallad kortplank du har? Alltså ett v-format dike på ett par cm mellan varje skiva. Bara så det inte blir något missförstånd.
Om det är standardgips som inte är spacklat är det nog inte gjort av målare tidigare.
Det är inte jättesvårt att spackla tak. Jag har gjort 120 kvm i höst (puh) och hade aldrig gjort det innan MEN det första rummet blev nog knappt godkänt trots att jag läst på och kollat instruktionsfilmer från tillverkare på nätet. Det sista blev kanon dock.
Lycka till.
Om det är standardgips som inte är spacklat är det nog inte gjort av målare tidigare.
Det är inte jättesvårt att spackla tak. Jag har gjort 120 kvm i höst (puh) och hade aldrig gjort det innan MEN det första rummet blev nog knappt godkänt trots att jag läst på och kollat instruktionsfilmer från tillverkare på nätet. Det sista blev kanon dock.
Lycka till.
Klicka här för att svara
