Färg, Måla & Tapetsera
Xlntjone: Riv väggen å få bort dom fula foderna inne i fönstersmygen. Det hade jag ng gjort beroende på min ekonomiska situation Edit: lite felstavade grejer
shadowfire: Tack för era svar. I mitt fall är det fasadfärg (för färdigstrukning), men "bara" för garaget. Dessutom är de solutsatta ytorna redan målade, så detta är för skuggpartier. Dock svårt bara o veta när man är "sparsam" och när man är "dumsnål" tycker jag.
SBH: jaha ja tyckte din svenska va bättre än min. :) limfärg är ett helvete.
Bezt: Är det nån som har koll på hur mycket härdare man ska ha i färg från dem? Kan kolla exakt vad den heter imorgon om de haft olika blandningar. Lyckades komma över en del på konkursauktion.
Annkina: Vet inte vad primer är? Men fungerar det inte imorgon ska jag ta reda på det.
hedstrom: hur lång tid tar det innan gipsputsen torkar?? ser att den blivit väldigt ljus på flera ställen, kanske går att måla på med nån färg så man får det gråa som är snyggt.
Exostor: Jag har testat renoveringstapet i min andra renovering, rummet såg ungefär ut som ditt. Det blev bra till slut, men jag la nog mer tid på att få det snyggt än vad det hade tagit att bredspackla hela rummet. Så jag kan inte rekommendera det. Enda fördelen var att det gav en snygg struktur på väggen, den blir inte helt slät som den blir vid bredspackling. Angående att hyra in hjälp så
nemlan: Kör lackeringsfirman med normala "möbelfärger" så borde det inte vara något problem att lägga på befintlig lack om de dessutom kör med en vidhäftningsprimer innan. Att slipa ner till rent trä och måla från scratch bör inte vara något problem, om det skulle visa sig att klarlacken är olämplig att måla på. EDIT: tog bort ett par frågor - såg att det rörde sig om en tonad
pelpet: Stort grattis! Ekplank är inte illa, och ett sånt golv skulle jag inte byta utan starka skäl. Tar ni dit en golvslipare så får ni troligen ett riktigt läckert golv. 800 kr/kvm får man slanta för massiva ekplankgolv nu för tiden. Ekparkett ovanpå det skulle vara som att äta rysk kaviar med ketchup. Jag tror inte att plastmattan har skadat golvet på ett sätt som en golvslipning inte
Christoffer Kraft: Hej! Ta en titt på www.loveart.se Dem har fototapeter samt självhäftande fototapeter. Prisvärda och snabb leverans tummen upp! http://loveart.se/sv/12-fototapeter-dorrtapeterposter Hoppas att du hittar det du söker.
slurppe99: [citat] Då är ni relativt moderna. Ett sådant rum visades för oss hos en färgaffär när vi skulle tapetsera 2012 och då var det senaste trenden. Kravet var endast att färgerna skulle gå i fas med varandra. Vi valde högst två färger eller med endast en fondvägg i rummen. Varför inte låta även den väggen vara vit? Hur långt är det till den andra väggen och kan det uppfattas som
KungAnka: Linoljefärg då? Det tar i och för sig en dag att torka mellan målningarna om du har i sikativ. Sen bör man vara försiktig ytterligare en vecka. Vi hade sånt i en trappa, Ottossons linoljefärg med 1% extra sikativ, det höll bra.
Annkina: [bild] Såhär ser vår kamin ut. Och väggen är numera inte så vit som här, detta var när vi precis flyttat in och förre ägaren eldade inte i den. Det är alltså på väggen vid röret vi funderar på att måla svart, inte röret, såg att jag skrivit otydligt. Men vi har både svart och vit färg så jag får väl testa lite först och se om det händer något. Är det någon som vet
nemlan: Du kan ju köpa matt lackfärg / snickerifärg också. Hög glans = bättre slitstyrka. Färgmässigt så har lackfärgerna bästa kombinationen av finish och slitstyrka för ditt syfte. Skit i klarlack ovanpå lackfärgen.
Järre: Lägger du på tillräckligt med färg? De gånger jag fått flammigt beror det på att jag varit snål. Kolla om din förbrukning stämmer med beräkningarna på burken. Blir ju lite extra åtgång om man har sugande underlag.
memike: [citat] Bra tanke där. Kan bli jobbigt om man tappar några mörka skruvar. Kanske ska tänka om och köra på någon gråton istället. Kommer både finnas spottar och lysrörs armaturer i taket med separat styrning så man kan köra spottarna när man står där med en kall och myser :)
lejer: Jag beställde från Holland för ca 2 veckor sedan. 400 kr per rulle på nätet i Sverige men fick dom för 160 kr st. Beställde sent en söndagskväll, tapeterna kom på onsdagen. Hittade även en massa billigt i Tyskland oh England. http://www.kleurmijninterieur.nl/webwinkel/index.php?lan=en
DeesL: Gör ett smalt rektangulärt hål i den och fäll in nån snygg spot i toppen så har du en bra plats att exponera en glasvas eller liknande
Herr Hysteres: Hm, samma borste som jag. Min gissning är att vslipens höga varvtal bidrar till att färgen bränner fast, men oaktat detta låter det som att du har ett hästjobb att göra. Jag körde en hel del lätt bilning också med mejsel på borrhammaren. Det kanske vore värt att testa? Om du drar ned varvet på maskimen kommer du inte chippa ur stenen utan (föehoppningsvis) bara knacka av färgen.
Yrrol: Var i butiken och fick svaret att det funkar utan grundfärg före.
nemlan: Finns lite olika modeller, bland annat en som är maskinmatad direkt från spackelhinken för bättre ergonomi. Dock är det nog inget att införskaffa såvida man inte har 100 skarvar att öva på och 1000 till att göra klart :p
thomasx: [citat] Ha-ha, ja det gör det verkligen, helt sanslöst fort :) Gött att det funkar nu, var nog något skräp någonstans.
nemlan: Helst ska ju dörren inte alls bli blöt... Finishen har i ditt fall inte så mycket att göra med lösningsmedlet. Våtrumsfärg har ju inte alls samma appliceringsegenskaper som t.ex. snickerifärger... De är ju gjorda för att rollas på vägg / tak :D. Dessutom är enbart våtrumsfärg långtifrån ett komplett fuktskydd - men rör det sig bara om stänk så är det OK. Jag skulle ha grundat
nemlan: [citat] Det beror lite på underlaget, men det känns som att en ny putsyta borde vara relativt tät. I så fall grundas de med Silikatbinder : Silikatfärg / 1:2. http://beckers.resolutmrm.com/3B2_ROOT/3B2MMS/Company/Beckers/media/G2Instance/PDF/G2In_09_0133_16.pdf
nemlan: jag skulle föreslå att du borstar ner till fast underlag och lägger på en ny putsyta innan du bredspacklar.
nemlan: Alcros golvfärger finns färdiga i vitt på 1L burk.
SBH: jag skulle inte laga putsen. på med gips(antingen plank eller "vanlig gips")
SBH: jag sättäer bara gipsplank i taket. då slipper man spackla skarvar :-)