Medlem
· Västra Götaland
· 123 inlägg
Vi har tänkt fräscha upp källaren och måla väggarna vita. De var tapetserade med strukturtapet från tidigt 90-tal och under den satt en 60-talstapet. Underst är de vitmålade. Tapeten satt halvdåligt upptill men väldigt bra längst ner, vi har lagt ner mycket jobb på att ta bort allt.
Det står överallt att man bara bör använda silikatfärg i källare, men också att den inte går att använda över annan färg än silikat - men hur vet man vad det är för befintlig färg? Och är det nödvändigt med silikat när väggarna är såpass torra så att befintlig tapet till största delen klarat sig i 50 år?
tillägg: det är nyligen dränerat, platon + cellplast.
Det står överallt att man bara bör använda silikatfärg i källare, men också att den inte går att använda över annan färg än silikat - men hur vet man vad det är för befintlig färg? Och är det nödvändigt med silikat när väggarna är såpass torra så att befintlig tapet till största delen klarat sig i 50 år?
tillägg: det är nyligen dränerat, platon + cellplast.
Medlem
· Västra Götaland
· 123 inlägg
Är det så? Man kan inte förstöra något och tvingas slipa bort all färg i gör om gör rätt-anda?
Så är det. Silikatfärg är förvisso ett mycket säkert kort ur fuktperspektiv, men den ska som sagt endast läggas på rena mineraliska underlag. Vanlig väggfärg är ju snabbt och enkelt att jobba med, och är tillräckligt diffusionsöppen - förutsatt att det inte är ommålat 2 - 3 gånger.
gällande befintlig färg - gnugga med t-röd på en trasa; smetar färgen är det sannolikt en vanlig latexfärg. Prova också att tvätta med vatten; om färgen går att avlägsna på det viset är det antagligen en gammal limfärg. får du loss en flaga så kanske lokala färgbutiken kan hjälpa till med att ställa diagnos.
Medlem
· Västra Götaland
· 123 inlägg
Jag tror bara det är ett lager färg, sedan är det tapetserat över. Ska prova med både vatten och t-rödnemlan skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 123 inlägg
Den underliggande färgen påverkas inte av vatten i alla fall, jag håller på att ta ner den sista tapeten med hjälp av ångmaskin och spackelspade.
Under jobbets gång märker jag att väggen är spacklad på några ställen och att det är där tapeten sitter som allra bäst - ånga, skrapa ett skikt, ånga, vänta fem minuter, ånga, vänta fem, ånga, vänta fem, slita som ett djur med skrapan.
Under jobbets gång märker jag att väggen är spacklad på några ställen och att det är där tapeten sitter som allra bäst - ånga, skrapa ett skikt, ånga, vänta fem minuter, ånga, vänta fem, ånga, vänta fem, slita som ett djur med skrapan.
Medlem
· Västra Götaland
· 123 inlägg
Klicka här för att svara

