Någon som har provat denna färg? (det är inte deras billigaste iallafall för den kostar 89kr 10l)
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...-inomhus-vit/187029/vaggfarg-ekonomi-vit-matt

Jag köpte den och håller som bäst på och målar, men insåg att jag kanske köpt en för "dålig" färg. För sent nu dock.
Jag målar på "genvägen/wall cover" och den täcker på sådant vitt underlag bra, går att smeta på bra och rinner inte vatten från den som det kan göra från många andra billiga färger (Julas färger flödar vatten) om man lägger på rikligt. Luktar absolut ingenting. Jag är smått astmatisk och känslig för färgångor, men det piper inget alls från bröstet av denna färg (bra).
Så än så länge bara bra....
Men kommer den krita? Gulna?
Hm....

...har målat en strykning, ska göra en till, sen bör det faktiskt räcka på ett ljust underlag.
Berätta gärna om era erfarenheter om denna färg...jag tror den är rätt ny i deras sortiment.

...en rolig och kanske intressant iakttagelse är att 7l väger 11,7kg. Dvs i teorin 4,7kg pigment/krita?.
Deras dyraste färg väger bara 13kg för 10l, dvs 3 kg pigment/krita.

Så ur ren viktaspekt verkar den innehålla mer än bara vatten iallafall. Mycket krita?

...ser nu att deras billigaste färg för 89kr väger hela 15,3 kg för 10l. Dvs den tyngsta färgen.
kan det vara så att ju billigare färg desto mer krita?....och risken för att krita sig blir större??? Jag bara teoretiserar nu men ser ett intressant samband mellan vikt och kvalite/pris.

Redigerat:
Spännande resonemang med vikten, men jag tror du förenklar matematiken lite. Då man fyller på krita minskar man ju mängden vatten.
7 litern väger 1.67 kg/liter
Dyr 10 liter: 1.3 kg/liter
Billig 10 liter: 1.53 kg/liter

Krita väger betydligt mer än vatten.

Första påstrykning har nu torkat och det kritar inte det minsta när man drar handen. BRA!
Mitt första intryck av denna färg är att det verkar vara en mycket bra färg till priset jag gav.
Lätt att jobba med, rinner varken mycket eller lite, täcker helt normalt, vattnar sig inte, luktar noll, ger noll astmakänningar, färgen är vit vit....kanske något mer matt än en sjua, fast det är bara första strykning så den blir nog något glanshögre med andra.
Nu kvarstår bara frågan, kommer den gulna med tiden, säg 1-3 år? Vet ej...men billiga Latexfärger har ju en benägenhet att göra det, vet dock inte ens om detta är en latexfärg. Är det de?

2andra strykning, ser bra ut, kanske något mattare än en sjua, mer en 3:a.
Jag är nöjd, lär måla resten av lägenheten med denna. Luktar noll.

Califali skrev:
kan det vara så att ju billigare färg desto mer krita?....och risken för att krita sig blir större??? Jag bara teoretiserar nu men ser ett intressant samband mellan vikt och kvalite/pris.
I princip ja, med utgångspunkt i att krita / talk / kalk är billiga fyllnadsmedel. I bättre färger används renare och lättare fyllnadsmedel samt mer pigment, bl.a. för att målarna inte ska behöva lyfta 0,5 kg extra färgvikt i rollern hela dagarna. Att en inomhusfärg kritar sig beror oftast på att man har snålat med bindemedlet i proportion till fyllnadsmedlet.

Eller måla med den i grunden och köp en bättre 7a och ta sista strykningen med

Har aldrig hört talas om att plastfärg vare sig kritar el gulnar.
Oljefärg gulnar med tiden, snabbt om den inte får ljus på sig.
Slamfärg typ Falu rödfärg kritar.
Trätjära kladdar/blöder, men lär inte vara aktuellt inomhus.

I den mån plastfärg kritar el gulnar så beror det rimligtvis på hur hårda fysiska påfrestningar (skrubbningar) den utsätts för, samt tiden (lång). I min erfarenhet så är det ändå dags att måla om när plastfärg/tapeter inomhus kan anas färgskiftningar bakom tavlor etc, dvs ålder +10 år.

ullberg
De färger jag använt från byggmax har funkat utmärkt, de är inte bäst, men i allmänhet mycket mer prisvärda än det som köps på "finbutiken".

Jag är förvisso inte målare och har därför inte perfekt erfarenhet av alla fabrikat och produkter, men jag har jobbat som säljare på en Alcro ÅF, så om något borde jag väl vara biased att framhålla dess excellens (vilket jag gärna gör, men ack så dyr den färgen är, speciellt irriterande när man har hyggligt bra koll på marginalerna...)

/U

Lyfter tråden igen.
Måste vara nära en månad sedan jag målade väggarna nu. Och jag AVRÅDER att använda denna färg inomhus.
Den luktar murbruk/gips/krita.
Ingen syntetisk eller giftig doft, men stänger jag för dörren till rummet en hel dag och sedan öppnar så luktar det murbruk där inne...jordkällare...lite sån doft :-)
Förhoppningsvist går det bort med tiden, men som tur är målade jag bara en vägg med denna färg, hade jag målat tak och alla väggar hade det inte gått att använda rummet.

• Gilla
mate67 och 2 till
  • Laddar…
Målade ett tak i hallen, med byggmax färg, för ca. 4-5 månader sedan. Det gjordes mer saker samtidigt, nytt golv. limmade upp väv på väggar +målning av väggar (annan färg mycket dyrare av känt märke) målning av element & lister mm.
(elementfärg luktar illa i två till tre dagar tycker jag. men sedan försvinner lukten.)

Upptäckte lukten du beskriver, efter hallen blev klar. den satt i ca. 2-3månader.
Nu luktar det inte så mycket.

i början trodde jag det var nya golvmattan eller limmet som luktade, men tyckte inte lukten stämde med ny plastmatta eller lim. och elementet hade slutat att "stinka" nymålat
jag vet att jag luktade på både golvet och väggarna i början men det stämde inte...
Luktade idag på taket och därifrån kommer lukten.:thumbup: svag lukt kvar.
Luktar gips/ krita.:x

Redigerat:
Snailman
byggmax bytte ju färgleverantör i somras, jag köpte på mig en massa färg av den gamla då, den nya kan man alltså inte jämföra med byggmax färg för nåt år sen...

• Gilla
mate67
  • Laddar…
...missförstå mig rätt.
Färgen tycker jag var jättebra ur den synpunkt att den täckte bra, den var vit, mycket lättsam att måla med, flödade och rann inte alls. 2 appliceringar räckte för att täcka bra.

...men den luktar gips/krita bra jäkla länge. Få se om det går bort med tiden, gör det nog, men ändå ovärt som innefärg.

Håller med om att täckförmågan är riktigt bra och lättmålad, men krit/gips lukten ligger kvar för länge.
Tänker använda resterande "Byggmax Väggfärg ekonomi vit matt" färg till något annat, eventuellt till taket i källarförrådet.
hade tur Coop Bygg hade 50% rea på beckers innomhusfärger nu i mellandagarna här jag bor.
IMG_1039.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så igår inhandlades färgen till resterande målning:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.