1 778 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Hur fixa väv på "masonitlik" byggplatta?
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
I mitt kök (60-tals hus) är både väggar och tak (!!!) täckta med målad väv. Under finns någon typ av byggskiva (liknar masonit som sitter på träreglar). Väggen ser jämn ut och jag har inte haft några problem med sprickor.
Jag vill bli av med vävstrukturen och i stället få helt släta målade väggar och tak - tänker inte göra jobbet själv utan ta in målare men vill ändå få lite synpunkter på vad som kan vara billigaste / bästa lösningen att jämföra med vad jag får för förslag...
Vilka typer av färg bör man för övrigt använda i ett kök om man vill att den skall vara tålig och gå att torka av?
Jag vill bli av med vävstrukturen och i stället få helt släta målade väggar och tak - tänker inte göra jobbet själv utan ta in målare men vill ändå få lite synpunkter på vad som kan vara billigaste / bästa lösningen att jämföra med vad jag får för förslag...
Vilka typer av färg bör man för övrigt använda i ett kök om man vill att den skall vara tålig och gå att torka av?
Det finns underlagstapet eller vad det kan ha för namn. Den sväljer en del ojämnheter. Man limmar på den precis som man tapetserar. När det torkat kan man eventuellt spackla kvarvarande ojämnheter och sedan måla. Är det stora ojämnheter kan man behöva spackla en del innan man limmar på den också.
Ett annat alternativ är att bredspackla hela väggen och taket. Jag skulle dra mig för det, men resultatet kan bli bra. En målare kanske är van vid sådant.
Ett tredje alternativ är att sätta renoveringsgips på väggarna. Det är 6 mm tjocka gipsskivor som kan ge en ny slät yta hur stora ojämnheter det än är. Med denna lösning får man ett extra arbetsmoment vid alla kanter. Vid dörrar och fönster måste man göra en ny anslutning tack vare deras tjocklek.
Alla alternativen kan bli bra så det är nog mest upp till målaren vilket han föredrar.
Ett annat alternativ är att bredspackla hela väggen och taket. Jag skulle dra mig för det, men resultatet kan bli bra. En målare kanske är van vid sådant.
Ett tredje alternativ är att sätta renoveringsgips på väggarna. Det är 6 mm tjocka gipsskivor som kan ge en ny slät yta hur stora ojämnheter det än är. Med denna lösning får man ett extra arbetsmoment vid alla kanter. Vid dörrar och fönster måste man göra en ny anslutning tack vare deras tjocklek.
Alla alternativen kan bli bra så det är nog mest upp till målaren vilket han föredrar.
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Som jag skrev så är INTE sprickor något problem utan det är BARA vävtexturten jag vill bli av med då det känns lite för 60/70-tal för min smak.
Att täcka med gips vill jag helst inte då måtten på rummet är väldigt bra för ett kök (passar med bara typ 5 mm till godo med måtten på IKEA skåpserie), standard diskbänk etc. Blir också en del strul med att sätta skivor ovanpå med befintliga infällda kontakter & strömbrytare, fönster och dörrfoder som man då får ta bort och göra om antar etc?!
Nu har jag i iallafall fått lite förslag att jämföra med vad målarna kan komma att föreslå...
Att täcka med gips vill jag helst inte då måtten på rummet är väldigt bra för ett kök (passar med bara typ 5 mm till godo med måtten på IKEA skåpserie), standard diskbänk etc. Blir också en del strul med att sätta skivor ovanpå med befintliga infällda kontakter & strömbrytare, fönster och dörrfoder som man då får ta bort och göra om antar etc?!
Nu har jag i iallafall fått lite förslag att jämföra med vad målarna kan komma att föreslå...
Klicka här för att svara
