Jag ska totalrenovera huset och tänkte sätta gips i taket. Två frågor som jag inte riktigt lyckats få svar på

1. Om jag använder vanlig gips som är infasad på långsidorna så ska man tydligen skära av hörnet på kortsidorna. Ska man sätta remsa här oxå ? Då kommer ju det bygga en "bulle". finns det inte skivor som är fasade runt om?

2. Hur känsligt är det att få skivorna helt plan mot underlaget? När jag gipsade väggen till badrummet så höll ja på att rikta med riktskiva så att alla reglar låg i exakt linje, jag va extremt noggrann...... När jag senare satte gips så märktes ändå en viss vågighet i gipsskivorna..... Jag vill ju inte få massa skuggor i taket vid svag takbelysning....

Jag har ett hus där man inte använt gips som är fasad på alla fyra kanter och där man inte brytt sig så mycket om några millimeter hit eller dit. När ljuset ligger på så ser det tyvärr riktigt illa ut. Vi har bredspacklat för att få bort så mycket som möjligt men helt bra blir det aldrig.
Mitt tips är att köpa rätt skivor, var noga och ta den tid som behövs. Skivorna kommer trots allt att sitta en tid i taket så vad spelar ett par dagars längre arbete för roll.

Jag har också takgips! Körde med typ samma gipsskivor som ovan. Finns nog på varje bygghandel och kallas just takgipsskivor, dom är också något mindre än vanliga:) Vi la fiberremsa och spacklade sedan 3 ggr, hållit utan sprickor i 2 år nu iaf:-)

Norgipsskivan va precis det ja leta efter! finns den hos någon någon av de stora varehusen?

Återförsäljare av norgips fanns det inte så gott om... bor strax utanför göteborg... Går väll att beställa antar ja.

ok...slarvig av mig.. hitta

http://www.bauhaus.se/norgips-plan-13x900x2400mm.html 199kr stycket för 900x2400 skiva... inte helt gratis men det får det vara värt. Det är ju en rejäl prisdiff dock, en "vanlig" i samma storlek kostar 62kr... men jag antar att det inte alls blir samma om man skär kanterna själv?

Redigerat:
souba skrev:
Jag har också takgips! Körde med typ samma gipsskivor som ovan. Finns nog på varje bygghandel och kallas just takgipsskivor, dom är också något mindre än vanliga:)
När man i vanliga fall pratar om takgips menar man en annan typ av skiva: http://www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/skivmaterial/gipsskivor/takgipsskiva-p07212
Den är fasad runt om och avsedd att monteras med synliga skarvar. Den ska inte remsas eller spacklas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.