trattalask
Jag håller på att måla ett par lådor i MDF. Jag har grundat, spacklat och slipat. Idag tänkte jag lägga på den riktiga färgen.
Jag har köpt Nordsjö Superfinish V* och det anges som 4h torktid och övermålningsbar efter 16h. Behöver jag då vänta 4 eller 16h för att stryka en andra gång?

* http://www.nordsjo.se/produkter/inomhus/superfinish-v-5-snickerifarg/

Det står ju faktiskt rent ut i ditt inlägg, du måste vänta 16 h för att kunna lägga på nästa lager, i alla fall om garantier och sådant ska gälla (gäller sånt för färg?).
Torktiden varierar ju såklart med hur tjockt du målar och med underlaget, de kanske räknar med worst case och då borde man nog rimligen kunna stryka en andra gång efter 8h.

Det står nog också "övermålningsbar efter 16h vid 20graders lufttemp och luftfuktighet XX". Dvs, står du i nu i ett kallt och fuktigt garage kan du behöva vänta en vecka..... Minns när jag försökte måla mina nya garagedörrar i garaget innan montering. Det var helt hopplöst. Färgen blev yttorr men kunde gnidas av i stora flagor. Det slutade med en stror presenning + byggfläkt i ett par dygn.

• Gilla
trattalask
  • Laddar…
trattalask
Hennke85 skrev:
Det står ju faktiskt rent ut i ditt inlägg, du måste vänta 16 h för att kunna lägga på nästa lager, i alla fall om garantier och sådant ska gälla (gäller sånt för färg?).
Torktiden varierar ju såklart med hur tjockt du målar och med underlaget, de kanske räknar med worst case och då borde man nog rimligen kunna stryka en andra gång efter 8h.
Jo, det står ordet övermålningsbar i mitt inlägg, frågan är väl snarare vad övermålningsbar betyder. Så man kan omformulera frågan till; betyder övermålningsbar att man måste vänta 16h även om man målar med samma färg eller det gäller bara om man målar med annan färg. Exempelvis grundfärg och sen täckfärg.

Men nu har jag ju svaret, tack.

trattalask
Jo, vid 23°C och 50% RF. Stämmer nog ganska bra på ett par procent upp ner med min målarhörna i källaren.

Tänkte först måla ute i garaget men jag orkade inte värma upp med fläkt och grejer. Byggde upp en målarhörna i pannrummet istället.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.