Färg, Måla & Tapetsera
Johan Gunverth: [citat] Just det; olja eller vaxa, menade jag. :D Kan vara värt att notera att träet blir lite rågult direkt efter oljningen, men det försvinner efter någon månad eller två
AskeHolst: När jag satte renoveringsgips i taket slog jag ihop lite gamla brädor till en stödställning som jag lade ena änden av skivan på. Sen upp på stege och hålla med ena handen, skruvautomaten i andra. Det funkade utmärkt.
Solute1: Ni är så bra. Vi vann budgivningen så nu blir det panelmålning och annat till våren! Tack.
JOW: Lägger rösten på gipsbruk. Lägg på ordentligt, lätt att slipa ned. Därefter finspackel, måla. Ta bort allt löst först bara.
ZipLock: [citat] Vet ej, men de säljs på Flügger Färg och de har butiker överallt: http://flugger.se/
Snigla: [citat] Ska nog slipa lite, när vädret tillåter sen, och se vad som visar sig under.. se om träet är fint och hur mycket jag måste slipa.. kanske ger sig själv om man måste byta ut nått i träväg!? tack för tipsen och råden :) Ha en trevlig kväll, mvh Sandra
Xlntjone: [citat] Jag hade kört på exlusive om den nu blir tåligare. Håller bättre mot dammsugarfötter, moppar å sånt
Roundup: Tapeterna från 70-talet, som var lite plastaktiga, var ju bra i detta avseende (tålde en del rörelser). Finns inte motsvarande kvalité idag, och i så fall, vilket fabrikat?
AndersMalmgren: Jag är precis klar med att riva alla gamla mellanlager i mitt bardum. Var ett jävla jobb, men kommmer sova gott och veta att kaklet inte kommer trilla av väggen pga dåligt förarbete :D [bild]
JOW: Lägg ut brädorna på första lagret, lägg en kloss som är tjockare/högre än brädorna på varje strö på varje sida om brädorna, lägg strö 1"1, påbörja nästa lager. Kanske inte är så vitalt med "icke kontakt" mellan brädorna när man målar med slamfärg. Men metoden ovan är smidig när man målar panel med annan färg, man vill ju inte att färgen ska limma ihop brädan med
InsidersUnited: Timkostnaden är normal för sthlm, men jag skulle inte acceptera att de kommer och går, det brukar inte vara bra med så lösa avtal när något skall vara klart. Det brukar mest var "gå"....) En etta borde inte ta mer än 2-3 dagar att göra för 2 gubbar. Skulle de bara måla och inte spackla så ska det gå på en dag. När jag har målare och de bara ska måla(ej spackla), så gör de en
huggan: Om man nu gillar att måla så är det väl bra att man får måla oftare. Så demidekkarna bör byta färg.
smurfen72: Samma här frun får välja vilken färg hon vill bara det är Falu rött :)
nemlan: Aha. Annars hade jag kunnat hålla med om att det var lite väl bra färg du plockat hem ;)
Stefan N: Beror ju på om det är nymålning eller ommålning. Jag gjorde av med något mindre senast när jag målade om med Bestå.
Högalid: Glömde skriva att vi vill måla golvet istället för att vitolja/vaxa pga den tidigare ägaren har använt ett fog som känns gummiaktigt i konsistensen och har en trist gulgrå färg. Vi är osäkra på om foget suger åt sig vitolja eller vitt vax.
Oldboy: Borde inte behöva målas över. Precis som oceanis skriver: ta reda på vad det är, och sedan vad som löser det. Vatten löser sprit (som i sig självt inte lämnar några fläckar). Vatten löser socker (glykol). Diskmedel löser fett. Avfettningsmedel löser mer besvärligt fett. Osv. Sedan kan man iofs tänka sig att putsen och putsfärgen är genomsläpplig och att ngt ämne från brine
jtl: Vi har 0502Y på alla snickerier inklusive socklar men taklister är målade i samma färg som taket för att få dem smälta ihop. De få väggar som är målade i vitt har färgen valts för att matcha, eller ge kontrast till, fondtapeter, möbler och liknande. Visst ser man stor skillnad på snickerierna och de helt vita taklisterna men eftersom taklisterna blir ett med taken upplever inte jag
fubar: Jag har använt några pulver och blandat i färgen, med olika storlekar på strukturen. Den med grövst storlek blev för grovt. Nån gång testade jag sand från sandlådan, blev hyfsat bra, men en ganska finkornigt struktur.
nemlan: [citat] På tuben finns det alldeles för mycket instruktionsfilmer, och däribland en hel del som ger tokiga idéer åt hemmapysslare om man inte vet på förhand hur man ska göra. Såg btw att du tidigare länkat till YBG 2009 - finns en nyare upplaga på http://www.ybg.nu/, men så vitt jag vet är det inte några vidare ändringar på vanlig skarvspackling. Såg att någon frågat efter
nemlan: Att döma av hur färgen krackat så är det nog en gammal alkydfärg = supertät. Om / när du fått ner den gamla färgen så kan du vid ommålningen prova att spara några decimeter mot golvet där fuktvandringen bör vara som värst. Silikat eller Sockelfärg skulle jag använda.
johantest: De verkar blanda in antimögelmedel numera: http://vadstenafarg.se/farg/recept/ http://vadstenafarg.se/farg/wp-content/uploads/SDB_Rod_Slamf_2013-09-29.pdf
MaxPax: Eftersom du endast är ute efter de damm-bindande egenskaperna kan du nog späda den 1:1 (Obs! Gissning) Och skumgummiroller bör fungera bra om inte bättre. Dra på en omgång i ett hörn, kolla dagen efter och dra på en gång till om det behövs där. Efter det borde du veta hur du ska göra med hela ytan.
Snickerick: Ska testa nästa gång att gå på så snart det blivit dammtorrt.
Xlntjone: Riva tapet är inte det roligaste man kan göra. Ge en prisuppfattning utan att se hur underlaget ser ut är näst intill omöjligt men ska jag gissa så 4-5dagar att bredspackla, 4-5 för att måla väggar och snickerier sen är det ju nerrivningen det kan nog ta en vecka. Detta är ju egentligen helt tagna ur luften men jag skulle kunna tänka det hamnar där omkring.