Hur länge sedan kan det vara sen dörrarna målades?

nemlan skrev:
Hur länge sedan kan det vara sen dörrarna målades?
Inte en aning tyvärr, men om man tittar på dörren (och andra saker som målats..) generellt så ser det ut som om de fyllt på färg på vissa ställen (mörkare partier).. så antagligen är det länge sedan hela dörrarna målades..

MVH Sandra

Oldboy skrev:
Blanda sågspån och trälim (för utebruk) till en pasta. Tryck in i hålen. Om det sjunker efter torkning så upprepa. Slipa och måla.

Annars finns det säkert något lämpligt snickerispackel på tub att köpa.

Det går också att ta vanligt linoljekitt (fönsterkitt).

Vad man använder kan vara egalt. Förmodligen blir det snyggast med riktigt spackel, men enl min mening så med gamla slitna dörrar på en gammal kåk ute på landet så är det inte nödvändigt att göra saker perfekt. Det har förmodligen aldrig varit perfekt ens från början. Med påföljd att nya "perfekta" material (fula/döda/livlösa material och ytor enl min mening) ofta sticker ut och stör i ögonen på en i övrigt gammal väl insliten byggnad.
Behöver inte vara perfekt, men ska vara bra ändå :) Jag stör mig ju otroligt på att jag upplever dörrarna som flammiga (där de fyllt på färg i efterhand).. vet inte varför dörrarna är viktiga.. stör mig inte lika mycket på färgproblem på andra håll hehe.. fix ide kanske ;)

.. och om jag nu ska måla om hela dörrarna så ska jag fylla i det hål jag så fint fixat genom att ta bort massa dekorationer.. sen om det är lite hackigt osv det gör mig inte lika mycket!

MVH Sandra

nemlan skrev:
Småsprickor och hål kan man dra igen med målarfog (för utomhusbruk). Det är garanterat oljefärg på dörrarna, antagligen en linoljefärg eftersom tidigare ägare var lagda åt renovering med äldre tekniker. Skicket på virket / färgen är så risigt att jag skulle slipa ner till trärent underlag - sedan grunda och måla på nytt.
Ska nog slipa lite, när vädret tillåter sen, och se vad som visar sig under.. se om träet är fint och hur mycket jag måste slipa.. kanske ger sig själv om man måste byta ut nått i träväg!?

tack för tipsen och råden :)
Ha en trevlig kväll,
mvh Sandra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.