idag fick jag ett tips av en bekant.
Hur man undviker svarta mögelfläckar på hus målade med falu rödfärg, en deciliter formalin per hink.
Någon som har erfarenhet av detta????
Har även kollat in Japes prickfritt, ett biologiskt nedbrytbart preparat med samma syfte som ovanstående blandning.
Jag vet, formalin är inte hälsosamt. Men "biologiskt nedbrytbart" - bara ordet gör mig misstänksam...
Hoppas att någon har kunskap om detta ...

Googla lite så får du läsa. Inte kul läsning.Tänk på miljön och dig själv.

jag har gjort det nu, och är fortfarande inte övertygad om att formalin är en dålig idè..
Har du någon erfarenhet av detta?

Bättre att måla upp rödfärgen "outspädd" Man får ju ändå tvätta och måla om vart tredje/fjärde år när man använder rödfärgen.

Läste du att i kosentrerad gas orsakar vävnadsdöd? Eller att, risk för allergi och överkäslighet är stor. Jag bara undra?

Ja, men hur är färgen farlig i utspädd form, i en färg på utsidan av ett hus?
Du menar att faromomentet ligger i själva hanteringen ,(målandet)?

Jag själv har aldrig haft det i en färg. Men ser jag att man kan bli utsatt för det jag nämde så skulle jag inte blanda i det, i min slammfärg.

Hur får man tag på formalin?

Finns visst i olika koncentrationer, något kan man köpa på Apoteket, något får man ha kontakter för att köpa( inom sjukvården..)
Om det finns på andra ställen? Vet ej.

Eller använd Natriumbensoat (E211). Finns i varje livsmedelsbutik under namnet Atamon och används till konservering av sylt osv. Har dock aldrig råkat ut för att bra falurödfärg möglar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.