Jag har nyligen köpt mig en etta som totalrenoveras. En målare kom förbi och vi diskuterade lite vad som borde göras och hur. Han gav mig sedan ett timpris och en uppskattning av vad det kostar per kvm. Det är min första bostad och jag har aldrig anlitat hantverkare förut, så jag tänkte försöka bilda mig en uppfattning om det pris han vill ha är rimligt eller inte, så därav detta inlägg. Jag vet att det kan vara svårt att svara på eftersom så mycket beror på skickat på väggar o.s.v., men kanske något går att säga i alla fall.

Jag har rivet tapeterna i vardagsrummet och hallen. Det kanske är något litet kvar att göra för målaren, men det är i så fall minimalt.

Det som ska göras är, i den mån jag vet om det.

Vardagsrum 17,5kvm golvyta, ca 33kvm väggyta: Bredspackla väggarna och slipa (antar jag man gör efter bredspackling?). Tapetsera. Måla taket.

Hall ca 18kvm väggyta: Bredspackla väggarna och slipa. Tapetsera.

Kök 5.2kvm, ca 19kvm väggyta. Bredspackla väggarna och slipa. Måla väggarna. Måla taket.

Badrum: 2.7kvm: Måla taket.

1 dörrfoder/karm ska målas. 4 stora fönsterkarmar och två mindre ska målas.

Målaren (eller målarna om han jobbar tillsammans med en annan firma som han sa att han ofta göra) tar 400kr + moms. Egen firma. Jobbar ofta tillsammans med en annan person som även denne har egen firma. Han/dem kommer att komma och gå lite till och från under december och januari, när de har tid. Han sa även att han uppskattar slutpriset till ca 7-800kr / kvm. Jag glömde fråga om det är inklusive moms. I detta så ingick materialkostnad, inte tapeter dock. Glömde även fråga om det var inklusive färg, vilket är oturligt då det påverkar hur rimligt priset är. Förhoppningsvis kanske de som svarar på inlägget kan ge två svar; ett där färg ingår och ett där färg inte ingår.

Efter att ha googlat lite så har jag fått intrycket att de flesta hantverkare ligger unger i samma prisklass, 3-500kr / h + moms, där större firmor ofta är dyrare än små. Sen fick jag också intrycket att det generellt sett är mindre jobb för målare under december-februari och att man därför ofta kan pruta lite. Sen det faktum att han/dem kommer att komma och gå och inte göra klart allt i en vända borde väl påverka priset nedåt?

Är hans prisförslag rimligt?

T
Vadå kommer och går? Det är väl vitt pris?

Sedan har du ju ROT-avdrag som halverar arbetskostnaden.........

Det är vitt pris. Vad har det att göra med NÄR hantverkaren jobbar?
Och ROT-avdrag eller ej, det finns väl ändå rimliga pris? Eller är allt acceptabelt nu när man kan dra av halva arbetskostnaden?

priset är rimligt! tom ganska bra...

Timkostnaden är normal för sthlm, men jag skulle inte acceptera att de kommer och går, det brukar inte vara bra med så lösa avtal när något skall vara klart. Det brukar mest var "gå"....)

En etta borde inte ta mer än 2-3 dagar att göra för 2 gubbar. Skulle de bara måla och inte spackla så ska det gå på en dag. När jag har målare och de bara ska måla(ej spackla), så gör de en trea på ca 70-75m2 alla ytor på 1 dag med 3 gubbar. Om de ska lägga laminatgolv i hela lägenheten också så tar det 1 1/2 dag, men de är extremt snabba. Givetvis inte heller svenska utan rumäner, de jobbar som tusan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.