Oljefärg som har kritat? Prova att tvätta av med vatten och diskmedel. Vill ni måla om oavsett så tvättar ni av med målartvätt och 1 - 2 svängar fönsterfärg beroende på om ni byter kulör eller ej.
Om dörrarna är mycket gamla så kan de behöva slipas och grundas först. Kolla med lupp efter "krokodilskinn".
Om dörrarna är mycket gamla så kan de behöva slipas och grundas först. Kolla med lupp efter "krokodilskinn".
Jag försöker hitta någon ledtråd i form av gamla burkar på vift i ladan haha.. men än så länge vet jag inte riktigt vad det är för nått. Färgen beter sig inte som de gjort på andra målade dörrar där jag bott.. så jag misstänker att det är "nått annat".. de har säkert försökt bevara lite "gammalhet" i sina renoveringar (om man ser till annat de gjort).. men frågan är ju då, vad använde man och målade med förr i tiden ?nemlan skrev:Oljefärg som har kritat? Prova att tvätta av med vatten och diskmedel. Vill ni måla om oavsett så tvättar ni av med målartvätt och 1 - 2 svängar fönsterfärg beroende på om ni byter kulör eller ej.
Dörrarna i sig är som sagt pardörrar, tunna (mer som innerdörrar i tjocklek).. men å andra sidan har vi pardörrar på insidan också.. så dubbla pardörrar på vardera ställe.. de yttre skulle nog behöva lite mer omsorg än bara målning.. men så vitt jag kan se är det inte akut.. men skulle fortfarande vilja måla om dem (givetvis slipa där det behövs och fylla igen vissa skruvhål osv.. tvätta.. fylla på kitt kring glaset..ja du vet.. det vanliga haha)..
Vad menas med "krokodilskinn"? *nyfiken*.. är det typ bubblad färg...?
Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra
Tjära eller någon slags lasyr? Slamfärg, linoljefärg eller oljetempera? Skicka gärna upp en närbild på ytan och något ställe där färgen börjat släppa. Om du kan peta bort flagor så kan säkert din färghandlare skicka iväg dem på analys. Är det någon gammaldags färg så bör du veta vilken innan ni målar eftersom det i så fall bör bättras med samma färgtyp.
Krokodilskinn ses oftast på oljefärger som är för gamla och har ett nät av sprickor som liknar krokodilskinn.
Krokodilskinn ses oftast på oljefärger som är för gamla och har ett nät av sprickor som liknar krokodilskinn.
Gissningsvis målat med antingen alkydoljefärg el ngn plastfärg.
Underarbetet ser inte ut att ha varit förstklassigt...
Om du inte vill skrapa dörrarna trärena så skulle jag ha använt linoljefärg. Första strykningen på alla trärena ytor och i alla springor och sprickor med rejält förtunnad färg, (förtunnad med balsamterpentin), för att få oljan/färgen att tränga in optimalt i träet och skydda det.
Linoljefärg är också den gamla färgtypen som användes till snickerier. Enl min erfarenhet också den överlägset bästa färgen för snickerier utomhus, såsom fönster och dörrar.
Underarbetet ser inte ut att ha varit förstklassigt...
Om du inte vill skrapa dörrarna trärena så skulle jag ha använt linoljefärg. Första strykningen på alla trärena ytor och i alla springor och sprickor med rejält förtunnad färg, (förtunnad med balsamterpentin), för att få oljan/färgen att tränga in optimalt i träet och skydda det.
Linoljefärg är också den gamla färgtypen som användes till snickerier. Enl min erfarenhet också den överlägset bästa färgen för snickerier utomhus, såsom fönster och dörrar.
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Man kan ju få mardrömmar om nya pardörrar, om man ser till priserna.. Och vi behöver minst två par isf (samma stuk, samma färg och samma årgång på dörrarna tror jag..) hua.. 
Köper man "gamla" måste de ju också passa innerdörrarna (pardörrar/tunnare med likadana speglar och glas)..:x
nåja.. Ska inspektera dem lite noggrannare sen.. Provsticka lite i träet här och var osv..
Någon som vet om det finns någon som renoverar fönster o dörrar i närheten av Hörby/Sjöbo (Skåne) ..
Med vänlig hälsning, Sandra
Köper man "gamla" måste de ju också passa innerdörrarna (pardörrar/tunnare med likadana speglar och glas)..:x
nåja.. Ska inspektera dem lite noggrannare sen.. Provsticka lite i träet här och var osv..
Någon som vet om det finns någon som renoverar fönster o dörrar i närheten av Hörby/Sjöbo (Skåne) ..
..en snabbingfråga till.. Oavsett vad jag ev ska måla med.. Om jag har massa hål från tex postlåda, dörrknackare, namnskylt osv.. som jag tagit bort.. Vad bör jag fylla i dem med innan målning?
jaaaa..joo.. kanske.. hm.. men man måste ju veta sina begränsningar också ..hehe.. funderar på att träna (kolla) på en annan dörr el gammalt fönster.. dvs plocka isär för att se hur det ser ut.. kolla hur saker sitter ihop.. se om jag möjligen får ihop det igenSBH skrev:
Vågar inte sätta tassarna i nått jag behöver (utan att veta att jag kommer få ihop det igen).. som våra ytterdörrar
MVH Sandra
Blanda sågspån och trälim (för utebruk) till en pasta. Tryck in i hålen. Om det sjunker efter torkning så upprepa. Slipa och måla.
Annars finns det säkert något lämpligt snickerispackel på tub att köpa.
Det går också att ta vanligt linoljekitt (fönsterkitt).
Vad man använder kan vara egalt. Förmodligen blir det snyggast med riktigt spackel, men enl min mening så med gamla slitna dörrar på en gammal kåk ute på landet så är det inte nödvändigt att göra saker perfekt. Det har förmodligen aldrig varit perfekt ens från början. Med påföljd att nya "perfekta" material (fula/döda/livlösa material och ytor enl min mening) ofta sticker ut och stör i ögonen på en i övrigt gammal väl insliten byggnad.
Annars finns det säkert något lämpligt snickerispackel på tub att köpa.
Det går också att ta vanligt linoljekitt (fönsterkitt).
Vad man använder kan vara egalt. Förmodligen blir det snyggast med riktigt spackel, men enl min mening så med gamla slitna dörrar på en gammal kåk ute på landet så är det inte nödvändigt att göra saker perfekt. Det har förmodligen aldrig varit perfekt ens från början. Med påföljd att nya "perfekta" material (fula/döda/livlösa material och ytor enl min mening) ofta sticker ut och stör i ögonen på en i övrigt gammal väl insliten byggnad.
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Småsprickor och hål kan man dra igen med målarfog (för utomhusbruk). Det är garanterat oljefärg på dörrarna, antagligen en linoljefärg eftersom tidigare ägare var lagda åt renovering med äldre tekniker. Skicket på virket / färgen är så risigt att jag skulle slipa ner till trärent underlag - sedan grunda och måla på nytt.