Jag har problem med en fläck på en ny vit tapet där det tidigare varit en mindre fuktskada. Vad jag kan se så är det inte längre någon fuktskada eftersom yttertaket nu verkar vara tätt. Är det ändå möjligt att en helt uttorkad fläck efter tre till fyra år tränger igenom och syns på den nya ljusa tapeten? i så fall skulle man väl kunna nöja sig med att spärrmåla fläcken och tapetsera över med en ny våd?

Eventuellt kunde jag försöka mäta fukthalten i rumsväggen med en fuktmätare. Clas Ohlson och Biltema m.fl. har ju mätare. Tacksam för förslag på en lämplig fuktmätare.

Om tapeten är helt vit kan du prova att använda väteperoxid (vätesuperoxid)

Det är ett blekmedel som kan användas till att bleka bort fläckar på tapeter. Finna ofta att köpa i välsorterade färgaffärer.

Ja gamla fuktfläckar måste spärras annars blöder det igenom. Någonting som många missar är att spärra väggar innan tapetsering i sovrum, inte ovanligt att folk har legat med huvudet mot väggen och då har väggen blivit fet. När man sedan tapetserar över detta blöder den feta ytan igenom.

Tack för synpunkter. Har nu skaffat en enkel fuktmätare från Kjell & Company som ska fungera på gips.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.