Hej

Snart dags att tapetsera en fondvägg och behöver lite råd hur jag ska göra. Idag sitter där redan en tapet på. Vill/orkar inte riva ner den så frågan är om jag ska rolla hela väggen med samma lim som jag ska använda till tapetseringen för att minimera blåsors uppkomst? Eller hur gör jag?

Vad jag har förstått så ska jag börja att tapetsera ca 1 cm in på själva fondväggen för att få det bra? Men hur gör jag egentligen med sista våden på väggen. Sista våden jag ska tapetsera behöver "kapas" ca 20cm på bredden för att den ska hamna bara på själva fondväggen. Men hur skär jag till det bra? Sätter jag först upp våden och sedan ska "kapa" den från golv till tak så känns det som att det är lätt att jag skär lite för djupt med tapetkniven och att det då blir en ful rand eller liknande. Eller ska jag kapa till våden till rätt bredd innan jag sätter upp sista våden? Ska sägas att huset/rummet är gammalt så det är inga raka fina hörn utan snarare lite rundade eller hur jag ska förklara det.

För att säkerställa att det blir rakt borde det fungera med att dra fram vattenpasset och rita en rak linje utifrån det på väggen så jag vet att jag börjar att sätta den första våden rakt?

Jag har en rätt dyr tapet och de två rullarna räcker precis till väggen så jag har inte råd med misstag:).

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.