Vad jag vill ha är fina, vitmålade, omönstrade och spetsiga kanter i väggar och i taket. Jag är total nybörjare. Jag tog bort alla tapeter och i vissa delar så revs det tills betongen kan synas. Betongen är porös och sand partiklar faller om man rör den. De gråa områden är betong.
Vägg1 och vägg2
Vägg3
Tak
Frågor:
Vägg1 och vägg2
- Jämna ut med sandpapper, rengör, dammsug väggen.
- Applicera primer där betong syns.
- Applicera gipsbruk där betongen syns. (nödvändigt?)
- Bredspackla över hela väggen med väggspackel.
- Bredspackla en gång till.
- Måla med grundfärg.
- Måla vitt med vitt vägg färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Vägg3
- Jämna ut med sandpapper, rengör, dammsug väggen.
- Bredspackla hela väggen. Här syns ingen betong och ingen primer behövs.
- Bredspackla en gång till.
- Målad med grundfärg.
- Måla med vit vägg färg
Logga in
Skapa konto
Tak
- Jämna ut med sandpapper. rengör.
- Bredspacka över alla hål och ojämnheter.
- Måla med takfärg
Logga in
Skapa konto
Frågor:
- Ser planen bra ut?
Redigerat:
Dina väggar ser precis ut som mina gjorde efter jag skrapat tapeter. Jag har gjort följande på alla väggar i min 55kvm lägenhet:
1. Skrapa ner tapeter, grundligt. Se till att inga rester finns kvar (dessa kommer garanterat släppa av spacklet).
2. Använda husfix för håligheter (tex. borrhål etc). Vanligt väggspackel kommer inte räcka här, utan det kommer sjunka rejält.
3. Slipa de punkter du har fyllt med husfix, har det sjunkigt mycket, kör en gång till.
4. Spackla endast där du har fyllt med husfix med en liten spackelspade.
5. Slipa av väggarna snabbt med grovt papper (för att få bort eventuellt uppstickande saker).
6. Bredspackla. Läs på innan du ger dig in på det. Är rätt komplicerat att få till tekniken i början, men efter några meter lär du fått till det.
7. Slipa, 120 papper
8. Ta bort dammet på lämpligt sätt, dammsug/torka av.