Hej,

Jag har målat insidan av min lägenhetsdörr svart men det blir väldigt flammigt tyvärr. Har grunmålat två gånger med svart snickerigrund, Caparol. Blev riktigt snyggt efter grundningen (ej flammigt). Målade sen två lager med snickerifärg av samma märke. Även ett tredje lager där jag målade ännu fortare och med mer färg så det verkligen var vått i vått. Ändå ser man där man möts med rollern.

Använder efter rekommendation i färgaffären en miniroller med den finaste filten. De sa att skumroller skulle ta upp för lite färg när jag föreslog det.

Ska måla en sista gång och hoppas jag lyckas nu. Vad rekommenderar ni jag testar?

Efter jag lagt på all färg drar man ju med rollern från topp till botten på dörren för att få det jämnt, bör jag skippa detta? Svårt att inte få för mycket färg då?

Ge mig tips! Har målat hela min lägenhet utan att få någon flammighet men nu med denna svarta färgen går det inte.

Obs det är 25 glans så inte överdrivet glansig heller !

Det är högre risk att det blir flammigt med låg glans då högre glans lättare döljer det. Jag hade målat minst 2 strykningar till, kan vara svårt att få det helt täckt med svart om färgtillverkaren snålar med pigmenten så det krävs många lager. Testa att lägga på färgen med pensel och efterstryk med lackpensel/moddlare/planstrykare istället. Brukar vara lättare än med roller. Om färgen är vattenburen måste du jobba väldigt fort.

Dela upp dörren i två partier kan du även prova, rolla färdigt undre delen ( ca till handtaget) sen över delem, och rolla iop dem, viktigt att rolla efter åt samma håll, svart ska inte behöva vara krångligare än något annat, väldigt svårt att lägga på en hel dörr och sen släta efter, torlar på tok för fort!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.