Har ett stort (alldeles för stort) rum som jag i min enfald tänkte lite enkelt fixa till ett gästrum och kontor. Det satt en vidrig skär tapet innan och jag beslutade mig för att ta ner tapeten, eftersom den var bubblig och hade lossnat på flera ställen, och sedan sätta upp väv och måla. Så enkelt var det så klart inte. När jag hade fått ner all lös tapet trodde jag att "nu är det bara att sätta upp väv". Det var det inte. Tapeten under började lossna i stora sjok så det var bara till att dra ner all väv. Jag provade sedan med tapetborttagning i vatten (blaska på och låt verka). Fungerade inte. Läste lite på internet och testade med att blaska på med tapetlim i stället och låta verka. Fungerade inte. Har nu fått låna en tapetborttagare med ånga av en kollega. Fungerar knappast bättre. Det är fortfarande bara centimeterstora bitar som lossnar. Det tar med andra ord en evighet. Och jag är så förbannat trött på det där rummet nu. Vad ska jag göra? Jag har varken lust eller råd med att investera i dyra maskiner. Tror ni att det går att sätta upp väv med tapetrester under som det ser ut nu? Alla tips och idéer tas tacksamt emot.
Riv skrapa bort det som verkligen är löst sen tar du en oljegrund (Alcro Kraft) och målar på allt och sen kan du bredspackla (två svängar rullspackel). Vill du ha det fint sen tar du och sätter målarfilt, grundfärg och väggfärg.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.