Har nu tillverkat ett trädgårdsbord av tryckimpregnerat virke. Eftersom träolja gör träet mörkt funderar jag på att istället använda en olja för möbler inomhus, IKEAS interior oil. Undrar om det är olämpligt och vad som eventuellt kan hända.

Någon?

En gissning: håller inte lika länge och/eller att svartmögel kommer snabbare.

Gissning #2: Såvida IKEA's olja inte är pigmenterad så blir det väl mörkt ändå?

Har nu använt IKEA:s "interior oil" och efter en strykning har virket redan mörknat rätt mycket. Jag tror dock att fläckar inte kommer att synas lika tydligt som på en obehandlad yta. Någon ytterligare strykning med olja kommer jag inte att göra eftersom ytan blir mörkare för var gång.
Eventuellt ska jag kommande år behandla bordet med såpa för att få en silvrig yta. Är dock osäker på om det är möjligt då bordet inte kommer att stå i solen. Någon som har erfarenhet?

Varför blanda in olja över huvud taget när du har tryckt virke? Jag hade bara såpat men nu är det ju försent.

Vad jag uppnått är att fläckar inte kommer att synas så tydligt. Jag tror inte att det är kört att ändå såpa bordet med bra resultat. Frågan är om frånvaro av solljus medför att den önskade ljusa silvriga ytan uteblir.

Yep, det är solljuset som dödar träytan och skapar de gråa fibrerna.

Tack Helioz för tipset om Flüggers olja. Den kan komma till användning längre fram eftersom bordsskivan bör slipas om. Den är nämligen ojämn.
Den största fördelen med såpning är väl den ljusa, silvriga tonen som kan uppstå i soligt läge.

Henri skrev:
Den största fördelen med såpning är väl den ljusa, silvriga tonen som kan uppstå i soligt läge.
Den får du även om du bara låter träet stå i solen.

Jag har trott att såpan bidrar till att trä får en vacker ljusgrå ton.

Upprepad behandling med såpa kan göra träet lite ljusgrått, men det åstadkommer den även om ytan inte står i solen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.