Hej,
Har påbörjat renoveringen av ett rum i en lägenhet jag nyss köpt och flyttat in i. Lägenheten är från 1905 och i ett tegelhus. Började med att måla på nuvarande tapet men märkte att tapeten buktade ut på ett ställe så jag började ta bort den. Det bilderna visar är längst upp precis innan taket. Den lossnade väldigt enkelt men tog med sig en del av väggen. Väggen är porös men det som är kvar nu sitter fast (dock förmodligen inte jätte hårt). Osäker på om det är puts eller betong, men hålet som man ser på bilden verkar vara ner till teglet? Bör jag ta in någon expert som får kolla på det? Var vänder man sig då? Eller går det att fixa själv? Jag tror inte det är fukt men kan såklart inte vara säker. Det finns en ventil precis under (satte locket upp och ner nu, men det har varit rätt tidigare).
Har påbörjat renoveringen av ett rum i en lägenhet jag nyss köpt och flyttat in i. Lägenheten är från 1905 och i ett tegelhus. Började med att måla på nuvarande tapet men märkte att tapeten buktade ut på ett ställe så jag började ta bort den. Det bilderna visar är längst upp precis innan taket. Den lossnade väldigt enkelt men tog med sig en del av väggen. Väggen är porös men det som är kvar nu sitter fast (dock förmodligen inte jätte hårt). Osäker på om det är puts eller betong, men hålet som man ser på bilden verkar vara ner till teglet? Bör jag ta in någon expert som får kolla på det? Var vänder man sig då? Eller går det att fixa själv? Jag tror inte det är fukt men kan såklart inte vara säker. Det finns en ventil precis under (satte locket upp och ner nu, men det har varit rätt tidigare).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Korpilombolo
· 3 728 inlägg
Det är putsen som är porös, nästan bara sand. Troligen något kalkbruk. Det är väldigt svårt att få något (spackel eller cement) att fästa eftersom det är så torrt och löst. Cement skulle dessutom antagligen bli för hårt. Det kan funka med husfix, men det finns antagligen bättre alternativ. Väggen måste fuktas först. Renoverade en 20-talslägenhet en gång med såna väggar. Inte roligt när mer och mer börjar lossna, men det går om man är försiktig. Förlimma om du ska tapetsera. Målar du bara så har du en ömtålig vägg.
Tack för svaret. Pratade med en kompis som sa att jag kunde spackla. Testat ett lager nu för att se om det går. Det fästa utan problem (efter lite fuktning), men det återstår att se om det håller. Ska måla väggen (takhöjden är 3.15m och detta är längst upp), så gör inte så mycket om det är ömtåligt. Kan tillägga att hålet är ungefär ~6cm i diameter.imported_Benno skrev:Det är putsen som är porös, nästan bara sand. Troligen något kalkbruk. Det är väldigt svårt att få något (spackel eller cement) att fästa eftersom det är så torrt och löst. Cement skulle dessutom antagligen bli för hårt. Det kan funka med husfix, men det finns antagligen bättre alternativ. Väggen måste fuktas först. Renoverade en 20-talslägenhet en gång med såna väggar. Inte roligt när mer och mer börjar lossna, men det går om man är försiktig. Förlimma om du ska tapetsera. Målar du bara så har du en ömtålig vägg.
Du kan inte spackla så stort hål. Spacklet torkar för långsamt och om det någon gång överhuvudtaget torkar så spricker det.
Om du inte skall putsa det med bruk så använd åtminstone gips för lagningen och fukta upp området först. Gipset torkar och och spricker inte.
Om du inte skall putsa det med bruk så använd åtminstone gips för lagningen och fukta upp området först. Gipset torkar och och spricker inte.
Märkte att inte spackel var en bra idé. Ska iväg och köpa gips och testa med nu. Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara