Snoopy32 skrev:
Vitsen med rabattsystemet är att "målaren" eller "elektrikern" eller "snickaren" skall kunna köpa med 70% rabatt eller ofta mer, och sedan ta "inköpspris" av kunden han målar/kopplar/snickrar åt!

Jag arbetade några år som maskinuthyrare åt (ett av) Sveriges största företag i byggbranschen.
Vi köpte in all vår el-material från den största el-grossisten i Sverige.

Den elkabel som användes på byggena för att leverera 48V ström till byggbelysningen och som vi köpte in kilometervis av varje månad "kostade" 42 kr/meter men vi betalade 6 kr/meter....
Hur mycket tror ni köparna av lägenheterna i de bostadsrättsföreningar vi byggde/bygger fick betala för kabeln????

Den intresserade kan botanisera i den förträffliga statistik som finns att tillgå från Statistiska Centralbyrån rörande byggkostnader. Särskilt intressant är utvecklingen av byggkostnaderna jämfört med KPI och jämförelsen mellan byggkostnaderna (tomtpris borträknad) i olika landsändar.

Räknar man bort kostnaden för tomten(marken) så "kostade" det ca 50% mer per kvadratmeter att bygga en lägenhet i Storstockholm jämfört med i östra Götaland dvs. Kalmar, Jönköping mm.

Om jag får länka till SCB så finns det data jag refererar till här: [länk]

Som framgår av SCB statistik så "kostade" det (FÖRUTOM kostnad för tomt) år 2012 att bygga lägenheter i Storstockholm 31 617 kr/kvadratmeter och i Kalmar, Jönköping mfl. 21 325 kr/ kvadratmeter.
Observera att "byggkostnaderna" INLKUDERAR byggbolagens VINST!!
Det vill säga att de bolag som byggde lägenheter i Kalmar gjorde en "tillräcklig" vinst på bygget.

Hur stor vinst gjorde då bolagen som byggde i Storstockholm för ca 50% högre pris/kvm ???

Den intresserade kan fundera på hur detta hänger i hop med "rabatterna" på byggmaterial.....
Vissa saker som dom största grossisterna säljer gör dom en medveten förlust på , vissa saker får man knappt 10% på och ett få saker kan man få billigare stora byggvaruhus . Sen är det mycket högre löner i Stockholm det driver upp priset

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.