Fiskbuggaren: Ouch, så hur rengör jag penslarna bäst?

happyeaster skrev:
Fiskbuggaren: Ouch, så hur rengör jag penslarna bäst?
Jag är långt ifrån någon expert men krama ur penslarna så gott det går och tvätta dem i en mugg eller liknande. Låt vattnet dunsta eller lämna in det till åvc.

Vill du ha verktyg så googla lite på paintbrush spinner.

Fiskbuggaren: Hmm.. Ok, att låta det dunsta är lite som att hälla det i avloppet, det tar bara lite längre tid för det att komma ut i vår kära moder jord. Får kolla upp det här med återvinning.

Miljövänlig färg har jag inte hittat här nere, för det känns lite siså siså att måla med någonting som antingen har ett oranget varningskors på sig eller vattenburen färg som inte har kors på sig men som ändå bör lämnas till återvinningen. Livets alla små kompromisser trots att om man vill leva så jord-vänligt som möjligt. Hmm...:confused:

Nja, det som dunstar är bara vattnet, de "otrevliga" grejerna i färgen blir kvar i burken (och den skulle man då som sagt var lämna till återvinningen).

Man kan även lämna in hela burken med tvättvätska på miljöcentralen. Färgrester på täckpapp eller i burk får torka och är sedan brännbart avfall. Att vattnet avdunstar och tar med sig lite av innehållet har ingen större miljöpåverkan (framförallt jämfört med lacknaftaburen färg och den färgmängd som faktiskt går åt vid målningen).

I första hand ska man helt enkelt undvika att våta färgrester hamnar i avloppet - det drabbar inte bara "kära moder jord" direkt utan belastar också reningsverken rejält

Nemlan och Nerre: Tack för alla råd hur man tar hand om färg. Måste kolla upp återvinningcentralen här omkring.

happyeaster skrev:
Nemlan: Haha kul och kul, jag larde mig :) Hur skulle du har gjort?
För tidigare målat bord - tvättat rent, slipat med 240 eller finare sandpapper, grundmålat med vattenburen snickerigrund och efterslipat lätt, 2 strykningar vattenburen lackfärg. Vattenburna grund- och lackfärger är oftast (i Sverige) akrylatbaserade och fäster mycket bra på gamla lackfärger.

Vattenburna lackfärger finns i riktigt högblanka varianter också, som fortfarande torkar långsamt men är betydligt trevligare att arbeta med.

Till dekorationsmålning typ blommor eller mönster så skulle jag välja en matt lackfärg i botten och sedan lägga mönstret med akrylatbaserade dekorationsfärger eller med en halvblank lackfärg (om det skulle krävas uppåt 1 liter färg för mönstret). Avsluta med blank eller halvblank vattenburen klarlack för att skydda mönstret, men inte annars.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.