13 170 läst ·
3 svar
13k läst
3 svar
Tapetsera på betong?
Medlem
· Västra götaland
· 14 inlägg
Skulle riva ner gamla tapeten idag och det gick inte riktigt som tänkt! Tapeten verkar ha suttit på nån hårdare grej men är 20-30 år gammalt så när den drogs bort tog den med sig allt ändå in till betongen!
Vad gör jag nu? Inte kan jag väl limma och slänga upp tapeten direkt på betongen? Verkar som att betongen är lite "lös" och på vissa ställen lossnar bitar.
Har ingen aning om hur jag ska göra nu :x
Vad gör jag nu? Inte kan jag väl limma och slänga upp tapeten direkt på betongen? Verkar som att betongen är lite "lös" och på vissa ställen lossnar bitar.
Har ingen aning om hur jag ska göra nu :x
Nej, du kan inte tapetsera direkt på betongen, då kommer varenda ojämnhet synas.
Du har nog flera alternativ, men de två jag skulle välja mellan är:
1. Bredspackla, grundmåla och sen tapetsera
2. Renoveringsgips, grundmåla och sen tapetsera
Eller, kanske det vore snyggt med en ren betongvägg? Industristilen är ju inne nu
Du har nog flera alternativ, men de två jag skulle välja mellan är:
1. Bredspackla, grundmåla och sen tapetsera
2. Renoveringsgips, grundmåla och sen tapetsera
Eller, kanske det vore snyggt med en ren betongvägg? Industristilen är ju inne nu
Hej,
Gäller även detta för lättbetong? Har bredspacklat alla väggar, men kommer jag även behöva grundmåla den? (Ska sitta coverup på väggen sen)
Mvh Niklas
Gäller även detta för lättbetong? Har bredspacklat alla väggar, men kommer jag även behöva grundmåla den? (Ska sitta coverup på väggen sen)
Mvh Niklas
Ja, det tycker jag. Om man grundmålar den spacklade ytan ser du ojämnheter lättare och det är ingen risk att den gråa spacklade ytan syns genom tapeten. Det beror på opaciteten på den tapet du valt. Tumregeln när man ska tapetsera är att underlaget är så ljust som möjligt, då kan det inte bli fel.
Men kör om du kör coverup på väggen behöver du inte grundmåla såklart.
Men kör om du kör coverup på väggen behöver du inte grundmåla såklart.
Klicka här för att svara