4 071 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Måla på puts - sand i rollern?
Jag har en källarvägg där det tidigare suttit en tapet direkt på en putsad vägg. Detta funkade inte särskilt bra med tanke på att fuktvandringen stoppades mot tapeten, varpå denna bubblade sig. Nu är tapeten borta och jag har skrapat bort limrester. Putsen känns faktiskt riktigt jämn, men när jag drar med handen över väggen, rasar det "sand".
Min fråga är - brukar putsade väggar vara sådana att det rasar lite sand när man drar handen över väggen? I så fall - när man rollar färg på en sådan vägg, får man då inte väldiga problem med sandkorn i rollern?
Min fråga är - brukar putsade väggar vara sådana att det rasar lite sand när man drar handen över väggen? I så fall - när man rollar färg på en sådan vägg, får man då inte väldiga problem med sandkorn i rollern?
Sitter precis och söker på samma problem. Sandkorn som rasar av nyputsad och helt klart färdigtorkad putsad vägg i källaren. Hittar inga svar. Har du fått ngt svar på detta? Eller hur har du gjort? Målat? Håller det? Jag har lagt på en blandning av silikatbinder och silikatfärg redan, men det blev inte särskilt mkt bättre. Vet knappt om jag vågar fortsätta med silikatfärgen.
Hoppas ngn vet...
Hoppas ngn vet...
Jag putsade om alla källarväggar med kc putsbruk C från finja, efter att slippat bort allt gammal puts. Väntade ca 2 månader innan jag målade med silikat. Innan jag började måla tog jag en borste och sopade bort allt löst puts. Blev mycket "sand" som lossnade. Man kände när man drog handen att det var lite som lossnade. Men efter jag målade två gånger med silikat så kan lossnar inget. Det fastnar lite i rollern när man målar, men inget som jag upplevde som ett problem.
Det är inte slätputsat iaf. Vet inte exakt vad hantverkaren använde för metod, kvast el sk våffla el vad. "Gruset" fastnar iaf inte i bindern utan är lika lätt att få att lossna när man drar handen mot väggen, så jag antar att jag får skrapa loss de lösa gruskornen och prima/måla från början igen.
Klicka här för att svara