Hej expertpanelen

Jag har fått ett prisförslag på målning av mitt hus.

Förutsättningarna är ett enplanshus i trä med vidbyggt garage. Vet inte fasadytan, men huset med biutrymmen landar på ca 100-120 kvadratmeter.

En målare har givit mig en ungefärlig offert på 17 000 SEK efter ROT, jobb+färg inkluderat. Ca 12 arbetsdagars jobb. Fasadtvätten tar ca en dag.

Vad säger ni? Skäligt?

Låter oerhört billigt. Väletabilerad firma?

Bara färg kostar ju 10 000:- om det är en vettig leverantör så ditt pris är ju väldigt billigt.
12 dagars jobb borde ligga på nästan 40 000:- - rot= 20 000:-
Vet inte hur han får ihop detta.

S
som yrkesman får man mycket rabatt på färgen. alltid dyrare pris för en privatperson

Tackar för input.

Det är en pensionerad målare som varit i branschen i 40 år, jag har kontakt med. Gissar att han har väldigt goda kontakter och bra priser vad gäller målning och allt vad som tillhör.

Men då vet jag, att om allting ingår för ett färdigt ommålat hus, så är det ett bra pris : )

Jo, självklart. Jag jämförde med att göra det själv. Men att ge ett pris som ligger under timpengen + material får jag inte ihop.

S
Stefan N skrev:
Jo, självklart. Jag jämförde med att göra det själv. Men att ge ett pris som ligger under timpengen + material får jag inte ihop.
är han pensionär så kanske han bara vill ha nåt å göra

Har dom så jäkla tråkigt tro?

Gamla målare är ju ofta lite thinnerskadade :)
Grymt billigt måste jag säga!

S
kanske tar sitt gamla lärlingslön timpris. ;)

Eller börjat bli senil och tror han lever på 50-talet ;-)

För det priset så kan du skicka upp honom sedan - Två villor och en sommarstugan som gärna kan målas om häromkring!

Låter sjukt billigt!

Frågan är väl om det handlar om en eller två strykningar. En strykning är ett rimligt pris. Har han räknat två strykningar så har han räknat bort sig och du har fått ett kanonpris.

Som jämförelse kan du få vad det kostade mig att måla om vårt hus med vidbyggt garage nu i sommar.
Huset från 82, är 1 vånings på 170m2. Garaget 35m2.
Totala ytor
Fasad 172m2 varav 50m2 nytt trä
Foder/vindskivor 36m2
Takfot:63m2

Omfattning
Tvättning/skrapning
Nytt trä grundas
Ändträ oljas/grundas målas (var ej gjort sedan tidigare)
Två slutstrykningar
Yttersarg på grundplattan målad
Ställningshyra fem dagar
(Inga fönster målade)

Arbetstid runt 170h ca 36kkr efter ROT
Mtrl ca 28kkr
Total kostnad efter rot 63kkr.

Priset som mape17 anger anser jag (som målat ett antal hus) vara ett mycket verklighetsnära pris.
En pensionerad målare kan säkert göra det billigare på bekostnad av timlönen.
Man målaren ifråga hade väl inte så mycket annat för sig.
Synd för de som skall leva på måleriet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.