Jag leker enbart med tanken här.

Hur blir utvecklingen om man enbart målar en träfasad med flera strykningar akrylatfärg och skippar grundolja plus grundfärg? Släpper akrylatfärgen igenom fukt?

Idiotiskt att göra så! Akrylatfärgen kommer med säkerhet att få små sprickor. Om underlager inte är oljat så tränger fukt in i träet och stannar där. Du kommer att få en träfasad som långsamt ruttnar bort bakom en skyddande hinna av färg.

Ska sanningen fram så stod jag och testade olika färgprover (Beckers perfekt) på en omålad fasad. I närheten har fasaden blivit skrubbad. Mindre skador. Förmodligen nån klant som ställt en cykeltrampa mot den. Ingen vill kännas vid detta. Hur som helst. Stod där och fick hjärnsläpp och duttade i skadorna. Jaja, får väl pilla bort färgen helt enkelt. =)

En bekant till mig som tänkte likadant och målade hela huset med bara toppfärgen, det vart katastrof efter några år och hela fasaden fick skrapas rent in i minsta skrymsle.

Jag har fått byta delar av fasaden som blev enbart målad med akrylat, när man kör en skruvmejsel rakt genom är det dags.

Protte

Det var svårt att få bort färgen i en 2x3cm fasadskada. Vad sägs om denna lösning där: redan målade akrylaten, grundfärg mot väntan och sedan två strykningar akrylatfärg på det?

Är det bara målat på en så liten yta som några cm2 skulle jag inte förlorat nån sömn över det...

/ATW

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.