4 232 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Tapetsera på masonit?
Jag har sett på ett par gamla oisolerade torp som folk renoverar där de tapetserar den nya tapeten på en masonitskiva och sen spikar upp på väggen. Varför gör man så? Är det för att den nya tapeten inte ska lossna när huset står kallt på vintern?
Finns det några andra alternativ för att se till att nya tapeter inte lossnar från väggarna när huset står kallt?
Finns det några andra alternativ för att se till att nya tapeter inte lossnar från väggarna när huset står kallt?
Jag vet att masonit har använts för att täta väggar som det blåser igenom, eller för att få en slät yta att tapetsera. Det blir snyggare om man tapetserar efter att man satt dit masoniten. Dessutom finns det skivor som är mer lämpade för ändamålet. Jag skulle troligen använda gips. Tapeterna kommer högst troligt inte att lossna av att det står kallt.
Jag tänker som du, att det måste bli snyggare att tapetsera när de väl är uppsatta. Hur som, varför använder man inte gips som är mer lämpligt?Avemo skrev:Jag vet att masonit har använts för att täta väggar som det blåser igenom, eller för att få en slät yta att tapetsera. Det blir snyggare om man tapetserar efter att man satt dit masoniten. Dessutom finns det skivor som är mer lämpade för ändamålet. Jag skulle troligen använda gips. Tapeterna kommer högst troligt inte att lossna av att det står kallt.
I övrigt har jag hört att tapeter släpper från underlaget om du har under 5-7 grader i ett hus. Någon som vet om detta faktiskt stämmer?
Som generellt påstående är det fel, men det kanske kan inträffa under vissa omständigheter. Om tapeterna långvarigt utsätts för fukt kan de släppa från väggarna och det finns en viss koppling mellan fukt och uppvärmning. Jag har sett flera exempel på tapeter i rum och hus som inte värms på vintern. Dessa har inte ramlat ner av kylan. Tapeter på väggarna är något man haft långt innan det fanns möjlighet att värma huset om man lämnade det en tid.Uppsaladröm skrev:
Tack för ditt svar. Då kan jag pusta ut och inte oroa mig för att de ska släppa. 
Klicka här för att svara