2 508 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Problem med lack på skiva....
Jag har ett problem som irriterar mig, jag håller på att lacka om en gammal tripptrapp barnstol.
Jag har slipat ner all gammal lack och vitbetsat. När jag nu lackar så har jag problem med att det
blir som det inte fäster på vissa ställen, ungefär som när man droppar vatten på en vaxad yta.
Men ytan är inte vaxad, jag har betsat den med träbets. Problemet uppstår även när man gör andra eller tredje strykningen. penseln är torr.
De prylar jag kör med är ZAR, både lack och bets. Så det borde inte vara några kompatibilitets problem.
Något förslag?
Jag har slipat ner all gammal lack och vitbetsat. När jag nu lackar så har jag problem med att det
blir som det inte fäster på vissa ställen, ungefär som när man droppar vatten på en vaxad yta.
Men ytan är inte vaxad, jag har betsat den med träbets. Problemet uppstår även när man gör andra eller tredje strykningen. penseln är torr.
De prylar jag kör med är ZAR, både lack och bets. Så det borde inte vara några kompatibilitets problem.
Något förslag?
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Är det lackbets som ju även innehåller lack? Då kan man behöva mellanslipa.
Skulle ha gissat på att det är gammalt flott eller annat som är sjunkit in i virket (genom lacken typ), men då borde inte betsen ha tagit speciellt bra heller, eller var betsen lösningsmedelsburen? Kan var så att betsen lakade ur något lim eller annat ur träet som i sin tur ligger på ytan och sabbar för klarlacken.Odjuret skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden