O
Jag har ett problem som irriterar mig, jag håller på att lacka om en gammal tripptrapp barnstol.
Jag har slipat ner all gammal lack och vitbetsat. När jag nu lackar så har jag problem med att det
blir som det inte fäster på vissa ställen, ungefär som när man droppar vatten på en vaxad yta.
Men ytan är inte vaxad, jag har betsat den med träbets. Problemet uppstår även när man gör andra eller tredje strykningen. penseln är torr.

De prylar jag kör med är ZAR, både lack och bets. Så det borde inte vara några kompatibilitets problem.

Något förslag?

Är det lackbets som ju även innehåller lack? Då kan man behöva mellanslipa.

Har du använt något som innehåller silikon i samband med lackningen, t.ex handkräm, haft fett på händerna från t.ex matlagning, annat?

O
Tack för snabba svar!

Jag har haft engångshandskar på mig, puderfria men inget fett i närheten.

Det är två olika produkter, lacken och träbetsen. lacken är en Polyuretanlack....

Odjuret skrev:
När jag nu lackar så har jag problem med att det
blir som det inte fäster på vissa ställen
Skulle ha gissat på att det är gammalt flott eller annat som är sjunkit in i virket (genom lacken typ), men då borde inte betsen ha tagit speciellt bra heller, eller var betsen lösningsmedelsburen? Kan var så att betsen lakade ur något lim eller annat ur träet som i sin tur ligger på ytan och sabbar för klarlacken.

O
Det kan vara ett alternativ, men jag är inte säker... Jag slipade ner till trärent...
jag funderar på om det kan vara så att jag inte rört om i lacken tillräckligt? Om det är ett så pinsamt misstag?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.