Har en gammal teakdörr som jag skulle vilja täckmåla vit.
Kan man göra det och vilken typ av färg ska jag använda?

Innerdörr eller ytterdörr?

Innerdörr svarar jag tveklöst ja. Antagligen är det lackad idag. Slipa den LÄTT. OM du slipar igeno lacken gör du det nog bara svårt för dig med risk för färg och strukturskillnader. Om du är seriös så spacklar du en sväng också (snickerispackel).

Lacka med vanlig vattenburen lackfärg. Jag tycker att det är enklast med en lackroller, ytan blir inte helt slät, men den blir "lika ojämn" över hela.

Se till att plocka bort alla bleck mm. Och måla gavlarna först, slipa sedan bort ev spill som runnit in på de stora ytorna.

Men men, jag är ingen målare...

Nej, det är en ytterdörr.
Går det inte att få den vit?

Qvesarum säljer teakytterdörrar, antingen oljade eller målade med linolja, så det går att måla teakytterdörrar.
Men vi har vår oljad, förutom att jag vippade ut en liter färg rakt över dörren. Det var jobbigt att tvätta bort!

OK...

Lite mer konkret fråga, då:
Kan jag täckmåla en gammal teak-ytterdörr med vanlig alkydoljefärg utan att färgen trillar av efter ett år?

Du skall nog helst ha nån slags grundfärg. Teaken är väldigt fet, så jag tror att det kan vara tufft att få nån annan färg att fastna. Men tidigare i tråden kom ju linoljefärg upp. Prata med en färghandlare.

Ja det går att måla teak, men det är en liten procedur med tvättning med speciellt lösningsmedel för att få bort det feta innan målning. Kolla lite på internationals hemsida eller Hempels hemsida. Där finns instruktioner för hur man målar / lackar teak på båtar.

Vi har fönster i teak från Qvesarum. Dessa har vi målat med linoljefärg; vita invändigt och ockragula utvändigt. Efter ett halvår syns i alla fall inga genomslag av fett från teaken och färgen tycks också sitta orubbligt fast.

Apropå linoljefärg testade jag att måla ett nytt aluminiumväxthus med engelsk röd linoljefärg från Ottosons utan någon som helst behandling innan. Färgen greppade förvånansvärt bra på den lite feta ytan och efter två år sitter den forfarande kvar.

Tack för svaren!
Det verkar som om min utgångspunkt blir linoljefärg.
Det är ju t.o.m med trevligt att måla med.
:D

Hur har det gått? Ska ge oss på samma projekt!

Att måla teak är ett helgerån!! Försök att sälja! Om du inte värdesätter teak så är du inte värd en teakdörr heller!

• Gilla
Simon Lundqvist och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.