Har ett lättbetong hus och har nu upprepade gånger fått långa sprickor på samma ställe har spacklat och målat flera gånger men efter några månader återkommer sprickan har provat med skarv remsa men den håller inte emot.
önskar tips om hur man på bästa och enklaste sätt kan fixa den,
funderar på våtrumslim och pappers remsa eller easy cover eller microlit.

vad tror ni kan man bara lägga någon sorts väv över sprickan eller måste man lägga väv över hela väggen??

Tack

Vad är det för skarvremsa du provat med, den i papp eller glasfibernät? Oavsett skulle jag ta ut någon som tittar så du inte har sättningar i grunden då sprickan verkar återkomma. En gång är ingen gång, kan vara lite dåligt putsat eller något liknande men om det spricker upp hela tiden är något fel...

Nja, sprickor som återkommer efter att man spacklat behöver inte nödvändigtvis ha något med sättningar att göra. Ha bara koll på sprickan så att den inte växer. För visst är det allvarligt om det nu skulle vara en sättning, men frågan är hur stor den risken är. Att det är svårt att spackla och måla igen en spricka i puts är ett fenomen man sett både en och tio gånger. Bland annat i mitt 30 år gamla hus som står stabilt, det är jag tämligen säker på. De ställen det funkat bra på är där jag satt glasfiberväv som tapet och målat på. Fast det är ju inte alltid så snyggt...

TS, har du provat med husfix att fylla igen sprickan med? Dock osäkert om ens det funkar.

Som exempel kan man exempelvis läsa här på sid 2 att sprickor återkommer trots lagning med ny puts (se längst ned vid stycket "Skadeorsaker i putsfasader"):
http://www.sto.se/media/documents/broschyrer/fasad_1/StoNordic.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.